ایالات متحده با تجهیزات ساخت شوروی دفاع هوایی اوکراین را تقویت می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، بارها از ایالات متحده و متحدانش در ناتو خواسته است بر فراز حریم هوایی اوکراین منطقه پرواز ممنوع برقرار کنند

تحویل سامانه‌های دفاع هوایی بخشی از تلاش ایالات متحده آمریکا برای کمک به اوکراین به منظور دفاع از خود است - Aris Messinis / AFP

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ایالات متحده به‌زودی با تجهیزات ساخت شوروی که دهه‌ها پیش مخفیانه به دست آورده بود، دفاع هوایی اوکراین را تقویت می‌کند.

تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی بخشی از تلاش دولت بایدن برای کمک به اوکراین به منظور دفاع از خود در برابر حملات هوایی و موشکی روسیه است؛ زیرا مسکو یک ماه پس از تهاجم خود، به هر دوی این حملات به طور همزمان ادامه می‌دهد.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ایالات متحده گزارش داد که این کشور دهه‌ها قبل این تجهیزات را تهیه کرد تا بتواند فناوری مورداستفاده در جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق را مطالعه کند؛ تلاشی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ برملا شد و طبق گزارش‌ها حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشت.

ارتش اوکراین احتمالا با این سیستم‌ها آشنایی دارد؛ زیرا در پی فروپاشی اتحاد شوروی، شماری از تجهیزات مشابه را به ارث برد. مقام‌ها به وال استریت ژورنال گفتند که سامانه موشکی زمین‌به‌هوای کوتاه‌برد سیار اس‌ای۸ (SA-8) که اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در دهه ۱۹۶۰ ساخته بود، از جمله این تجهیزات تحویلی خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بارها از ایالات متحده و متحدانش در ناتو خواسته است بر فراز حریم هوایی اوکراین منطقه پرواز ممنوع برقرار کنند اما دولت جو بایدن چنین اقدامی را نپذیرفت و هشدار داد که چنین کاری ممکن است به درگیری مستقیم ایالات متحده و روسیه منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجوز ارسال تجهیزات ساخت شوروی در لایحه مخارج سالانه مصوب کنگره صادر شد و طبق آن، ارسال تجهیزات در اختیار ایالات متحده مثل هواپیما، وسایل نقلیه و مهمات که هم‌اکنون ارتش اوکراین در حال استفاده از آن‌ها است، مجاز است.

اوکراین از پیش، سامانه موشکی زمین‌به‌هوای اس۳۰۰ دوران شوروی و بعد روسیه را که برای رهگیری موشک‌ و هواپیما طراحی شده بود، در اختیار داشت. این کشور همچنین موشک‌های استینگر ساخت ایالات متحده را نیز تحویل گرفت؛ یک سامانه دفاع هوایی سیار که می‌تواند جت‌ها و هلی‌کوپترهای در حال پرواز در ارتفاع کم را هدف قرار دهد. این سامانه در دوران اشغال افغانستان به دست اتحاد شوروی شهرت یافت که مجاهدین محلی از آن برای پس زدن موج حملات استفاده کردند.

استینگرهای بیشتری به عنوان بخشی از بسته جدید کمک‌های نظامی ایالات متحده در راه اوکراین‌اند. مجموع کمک‌های تعهدشده ایالات متحده اکنون به یک میلیارد دلار می‌رسد. در کل ۸۰۰ سامانه ضدهواپیمای استینگر جزو تازه‌ترین بسته کمک‌ها است.

روسیه علی‌رغم حمله وحشیانه خود به شهرک‌ها و شهرهای اوکراین از هوا و برتری قابل توجهی در آسمان نسبت به اوکراین، هنوز نتوانسته در کشور همسایه‌اش به برتری هوایی دست یابد.

در روزهای اخیر، تهاجم روسیه به علت مشکلات لجستیکی و مقاومت شدید نیروهای اوکراین تا حد زیادی متوقف شده است. روسیه در پی ناتوانی در پیشروی زمینی، بمباران این کشور را با جت و موشک را افزایش داده است.

طبق ادعای پنتاگون، از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، ارتش روسیه بیش از یک هزار و ۱۰۰ موشک به این کشور شلیک کرده که در برخی موارد زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است. پنتاگون در روز دو‌شنبه اعلام کرد که پرواز هواپیماهای روسی در ۴۸ ساعت گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

شمار تلفات غیرنظامیان که سازمان ملل تاکنون ثبت کرده، بیش از ۹۰۰ نفر است؛ اما هشدار داده که به علت دشواری شمارش کشته‌شدگان در مناطقی که سنگین‌ترین نبردها در جریان است، تعداد واقعی احتمالا «به طور قابل‌توجهی بیشتر» است.

© The Independent