رئیس جمهوری اسرائیل: سپاه پاسداران عامل گسترش تروریسم و نفرت است

«پیش از این‌که خیلی دیر شود، خانواده ملت‌ها باید کنار هم بایستند و اجازه ندهند ایران سوخت بیشتری بر روی شعله‌های نفرت و دشمنی بریزد»

هرتزوگ در مراسمی به‌مناسبت دهمین سالگرد حملات تروریستی تولوز و مونتوبان سخنرانی می‌کرد- Ludovic Marin/Pool via REUTERS

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک عامل اصلی در گسترش تروریسم و نفرت دانست و از ملت‌ها خواست تا در برابر ایران بایستند.

این سخنان رئیس جمهوری اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر مذاکرات وین برای احیای برجام به مراحل نهایی خود رسیده و بنابر گزارش‌ها، خواست جمهوری اسلامی ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، یکی از موانع نهایی‌شدن توافق در این مذاکرات بوده است. در روزهای گذشته، بسیاری از مقام‌های اسرائیلی و برخی مقام‌های دولت پیشین و نمایندگان کنگره آمریکا، به دولت ایالات متحده در مورد عواقب پذیرش این خواست جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند. 

به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه اسرائیل، روز یکشنبه، ۲۹ اسفندماه، هرتزوگ در یک سخنرانی در شهر تولوز فرانسه گفت: «پیش از این‌که خیلی دیر شود، خانواده ملت‌ها باید کنار هم بایستند و اجازه ندهند ایران سوخت بیشتری بر روی شعله‌های نفرت و دشمنی بریزد.»

او افزود: «دولت اسرائیل هیچ تلاشی برای انکار یا تهدید حق اساسی ما برای زیستن، به‌عنوان یک ملت در سرزمین خود، را نخواهد پذیرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، «اشکال یهودستیزی شامل ابراز و اعمال نفرت به کشور یهودیان و دولت اسرائیل و تمایل به نابودی آن است. ایران محرک اصلی این دستورکار است. آن را تغذیه می کند، به آن دامن می‌زند و یهودی‌ستیزی را شعله‌ور می کند. سپاه پاسداران ایران یک بازیگر اصلی در گسترش تروریسم و نفرت است».

هرتزوگ روز یکشنبه در مراسمی که به‌مناسبت دهمین سالگرد حملات تروریستی تولوز و مونتوبان برگزار شده بود، سخنرانی می‌کرد. ماه مارس سال ۲۰۱۲ یک فرد مسلح در سه حمله تروریستی علیه سربازان فرانسوی و غیرنظامیان یهودی در شهرهای تولوز و مونتوبان فرانسه، هفت نفر، از جمله سه کودک، را کشت.

در مراسم یادبود روز یکشنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، رهبران جامعه یهودی، روسای سازمان‌های یهودی در فرانسه، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند، روسای جمهوری پیشین فرانسه، نخست‌وزیران سابق فرانسه، دیگر رهبران محلی و نمایندگانی از جامعه یهودی نیز حضور داشتند.

رئیس جمهوری اسرائیل در سخنرانی خود با اشاره به افزایش یهودی‌ستیزی، گفت: «برادران و خواهران، ما امروز اینجا ایستاده ایم تا به صراحت بگوییم: ترور ما را شکست نخواهد داد. مسئولیت دوجانبه ما، روح ما، و میراث باشکوه ما، هیچ‌کس نمی‌تواند این‌ها را پایمال کند.»

او افزود: «برای اقدام‌های تروریستی در هرکجا که انجام شوند، هرگز هیچ دلیل یا توجیهی وجود نخواهد داشت».

هرتزوگ گفت که حمل‌های سال ۲۰۱۲ با انگیزه «نفرت خالص و بی‌ انتها، با انگیزه یک نسخه افراطی و تحریف‌شده از اسلام، که متاسفانه هرگز فرصت را برای حمله به یهودیان و همان‌طور که دیده‌ایم، همچنین به مسلمانان و مسیحیان، از دست نمی دهد»، انجام شده بود.

او در ادامه سخنانش از جامعه فرانسه خواست تا برای محکوم‌کردن نژادپرستی و یهودی‌ستیزی در تمام سطوح -سیاسی، قضایی و آموزشی- تلاش کنند.

رئیس‌ جمهوری فرانسه نیز در این مراسم سخنرانی کرد و پیش از آن، یک دیداری با همتای اسرائیلی خود برگزار کرد.