سود سالیانه آرامکو با رشد ۱۲۴ درصدی به ۱۱۰ میلیارد دلار رسید

شرکت ملی نفت عربستان سعودی از افزایش سرمایه‌گذاری خود روی تولید نفت، با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی خبر داد

آرامکو یکی از سودآورترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود- FAYEZ NURELDINE / AFP

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی، ضمن اعلام دوبرابر شدن سود سالانه خود، از افزایش سرمایه‌گذاری این شرکت برروی تولید نفت، به‌منظور پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی خبر داد.

این غول نفتی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و یکی‌از سودآورترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود، روز یکشنبه، ۲۹ اسفند (۲۰ مارس)  اعلام کرد که سود خالص آن با رشد ۱۲۴درصدی، از ۴۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۱۱۰میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

بنابر اعلام آرامکو، افزایش سود آن در سال ۲۰۲۱ در نتیجه افزایش قیمت نفت خام به‌دلیل افزایش تقاضا برای نفت پس از همه‌گیری کرونا و همچنین به دلیل افزایش حاشیه سود در بخش پالایش و مواد شیمیایی این شرکت بوده است.  

قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه جاری میلادی به بشکه‌ای ۱۳۹ دلار رسید که بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود، اما از آن زمان تاکنون دوباره به حدود یک‌صد دلار بازگشته است. در اوایل ماه دسامبر سال گذشته، هر بشکه نفت خام زیر ۷۰ دلار قیمت داشت.

آرامکو انتظار دارد که تقاضا برای نفت همچنان در حال افزایش باشد و برای برآورده‌کردن این تقاضا، به «سرمایه‌گذاری جدید قابل‌توجهی» در حوزه تولید نیاز دارد. 

این شرکت اعلام کرد که هزینه‌های سرمایه‌‌‌گذاری خود را برای سال ۲۰۲۲ به رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این رقم، تا نیمه دهه جاری، بالاتر برود. هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت نفت دولتی عربستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، با افزایش ۱۸درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، کمتر از ۳۲میلیارد دلار بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، باتوجه به بحران حمله روسیه به اوکراین و تلاش‌ها برای تحریم هرچه بیشتر مسکو به‌دلیل این تجاوز نظامی، دولت‌های غربی برای پایان‌دادن به اتکای خود بر نفت روسیه، از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته‌اند تا میزان عرضه نفت خود به بازار جهانی را افزایش دهند.

براساس گزارش‌ها، این دو کشور حوزه خلیج فارس، تنها تولیدکنندگان نفت‌اند که از ظرفیت تولید مازاد فوری برخوردارند و می‌توانند کمبود انرژی ناشی‌از تحریم روسیه را جبران کنند. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون «تمایلی برای استفاده از ذخایر نفتی خود نشان نداده‌اند».

حزب کارگر دولت بریتانیا را متهم کرده است که در تلاش برای رسیدگی به بحران انرژی، "از دیکتاتوری به دیکتاتور دیگر دست به دست می شود".

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو، اعلام کرد که چشم‌انداز تقاضای نفت «به‌دلیل عوامل مختلف کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی» نامشخص است و هدف برنامه سرمایه‌گذاری این شرکت، پاسخگویی به افزایش تقاضای درازمدت برای انرژی قابل اعتماد، مقرون‌به‌صرفه و همواره مطمئن‌تر و پایدارتر است. 

او افزود: «ما تصدیق می‌کنیم که امنیت انرژی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان بسیار مهم است، به همین دلیل ما همچنان به پیشرفت در افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود ادامه می‌دهیم و برنامه توسعه گاز خود را اجرایی می‌کنیم.»

بیشتر از اقتصاد