ارزش «آرامکو» افزایش یافت

ارزش جهانی قیمت نفت خام از ۲۴ فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد؛ تاکنون نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است

آرامکو در سال جاری قصد دارد تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری را بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد- AFP

در پی افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه، شرکت آرامکو عربستان اعلام کرد که سهام جایزه صادر خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، این شرکت دولتی روز یکشنبه اعلام کرد که درآمد خالص آرامکو در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

پیش از این اعلام شده بود که سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری آرامکو حدود ۳۲ میلیارد دلار بوده است، اما این شرکت در سال جاری قصد دارد تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری را بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

در حالی که سود نقدی سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار باقی مانده بود، آرامکو اعلام کرد که به ازای هر ۱۰ سهم در اختیار، یک سهم جایزه منتشر خواهد کرد.

این شرکت عربستانی، مانند سایر رقبای خود از جمله بی پی، از سال ۲۰۲۰ و زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا درآمدهایش را تحت تأثیر قرار داد، مجبور شد هزینه‌های خود را کاهش دهد و چندین پروژه را به حالت تعلیق درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسید. درحالی‌که سرمایه‌گذاران به نتیجه مثبت مذاکرات وین امیدوار بودند و پیش‌بینی می‌کردند که با توافق برجام، عرضه نفت‌ در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، قیمت هر بشکه نفت خام حتی در مقطعی به ۱۴۰ دلار هم رسید.

روسیه، دومین کشور صادرکننده نفت در جهان است و روزانه چهار تا پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، شرکت‌های بزرگ نفتی می‌کوشند که نفت موردنیاز خود را از منابع دیگر تامین کنند.

ارزش جهانی قیمت نفت خام از ۲۴ فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد؛ تاکنون نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای ۱۳۰ دلار را هم پیش‌بینی کرده‌اند، اما درعین‌حال می‌گویند در صورت به نتیجه رسیدن توافق برجام، بیش از یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران وارد بازارهای جهانی می‌شود و تا حدودی بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد