چهار درصد سهام آرامکو به «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» عربستان واگذار شد

شاهزاده محمد بن‌سلمان: انتقال این سهام بخشی از استراتژی بلندمدت اقتصادی در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ است

آرامکو با عرضه سهام خود در بازار بورس ریاض (تداول)، رکورددار بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی سهام شد- FAYEZ NURELDINE / AFP

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از واگذاری چهار درصد از سهام شرکت نفتی «سعودی آرامکو»، به «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، شاهزاده محمد بن‌سلمان، که ریاست «شورای امور اقتصادی و توسعه» و همچنین ریاست هیئت‌مدیره «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» را برعهده دارد، روز یکشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه، ضمن اعلام این خبر، گفت که «انتقال این سهام بخشی از استراتژی بلندمدت سعودی برای حمایت از بازسازی اقتصاد ملی در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است».

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، درواقع صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی و یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است که پیش‌تر ارزش کل دارایی آن دست‌کم ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است. این صندوق نهادی است که به‌عنوان نماینده دولت سعودی، در بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی سهامدار است.

به گفته ولیعهد سعودی، واگذاری سهام آرامکو، به حمایت از برنامه‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برای افزایش حجم دارایی‌های تحت مدیریت آن تا حدود چهار تریلیون ریال سعودی (حدود ۱.۰۷تریلیون دلار) در پایان سال ۲۰۲۵، کمک می‌کند.   

باتوجه به ارزش فعلی شرکت نفتی آرامکو در بازار سهام، چهار درصد از سهام آن، در حدود ۸۰میلیارد دلار ارزش دارد.

به گزارش خبرگزاری واس، سهام شرکت نفت «سعودی آرامکو» که به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی واگذار شده است به تقویت موقعیت مالی قدرتمند و رتبه اعتباری بالای صندوق در میان‌مدت کمک می‌کند، زیرا این صندوق در راهبرد تامین مالی خود، بر ارزش دارایی‌ها و بازده دارایی‌های تحت مدیریت خود متکی است.

شاهزاده محمد بن‌سلمان اعلام کرد که «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» با به حداکثر رساندن ارزش دارایی‌های خود، راه اندازی بخش‌های جدید، شکل‌دادن به مشارکت‌های اقتصادی راهبردی و  بومی‌سازی دانش و فناوری، استراتژی مورد نظر خود را پیگیری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، این صندوق همچنین در نظر دارد که تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی، حداکثر تا یک تریلیون ریال سعودی در پروژه‌های جدید داخلی سرمایه‌گذاری کند تا با افزایش مشارکت خود و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در سرمایه‌گذاری‌های محلی، آن را به حدود ۶۰درصد برساند و در بازار کار محلی، شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

ولیعهد سعودی تاکید کرد که پس از این فرایند واگذاری سهام، دولت با در اختیار داشتن بیش از ۹۴درصد سهام شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو سعودی)، همچنان بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت خواهد بود.

شاهزاده محمد بن‌سلمان افزود: «عربستان سعودی برای کمک به تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰پادشاهی، به ابتکارهای خود برای تکمیل روند اصلاحات اقتصادی و مالی که در پیش گرفته است، اجرای طرح‌های تحول اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر برای صندوق‌های توسعه و بخش خصوصی ادامه می‌دهد.»

«چشم‌انداز ۲۰۳۰» طرح بلندپروازانه‌ای است که ولیعهد عربستان سعودی حدود شش سال پیش برای اصلاح نظام اقتصادی و تنوع‌بخشی به منابع اقتصادی این کشور ثروتمند خاورمیانه  که تاکنون بر فروش نفت متکی بوده، مطرح کرد و در حوزه‌های مختلف درحال پیگیری است.

درپی اعلام این انتقال سهام، شرکت آرامکو نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که این واگذاری، یک معامله خصوصی بین دولت و صندوق دولتی سرمایه‌گذاری عمومی بوده و افزود: «این شرکت طرف واگذاری نیست و هیچ قراردادی [در این زمینه] منعقد نکرده و هیچ‌گونه مبلغ دریافتی یا پرداختی در این واگذاری نداشته است.» 

این شرکت در ادامه بیانیه خود به سهامدارانش اطمینان داده است که این اقدام «بر تعداد سهام منتشرشده یا عملیات، استراتژی، سیاست توزیع سود سهام یا چارچوب حاکمیتی شرکت تاثیری نخواهد داشت» و جایگاه و ارزش سهام واگذارشده، با دیگر سهم‌های عادی این شرکت برابر است. 

آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، در نخستین عرضه اولیه عمومی سهام خود در بازار بورس ریاض (تداول)، ۱.۷ درصد سهم این شرکت را به‌ قیمت ۲۹.۴ میلیارد دلار فروخت و رکورد بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی سهام را در جهان شکست؛ تا پیش از آن، رکورددار این حوزه شرکت علی‌بابا بود با فروش ۲۵میلیارد دلاری در عرضه اولیه سهامش در سال ۲۰۱۴ در بازار سهام نیویورک. 

بیشتر از اقتصاد