آرامکو، سودآورترین شرکت جهان

پروژه‌های بزرگ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، از جمله شامل بنای شهری پیشرفته در ساحل دریای سرخ، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و تامین نیمی از برق کشور از منابع تجدیدپذیر ظرف یک دهه است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

نشریه فوربز می‌نویسد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که این کشور در حال مذاکره برای فروش یک درصد دیگر از سهام آرامکو است. او گفت که خریدار «یک شرکت مهم جهانی» است که قرار است ۱۸ میلیارد دلار از قیمت را پیش‌پرداخت کند. ‌

به نوشته فوربز، شرکت‌های چینی سینوپک یا پتروچاینا خریداران احتمالی هستند. چین روزانه سه میلیون بشکه نفت از عربستان می‌خرد.

اگر چنین معامله‌ای سربگیرد، پول حاصل از آن به سرمایه‌ای افزوده می‌شود که عربستان تاکنون از آرامکو جمع‌آوری کرده است. در دسامبر ۲۰۱۹ آرامکو در عرضه اولیه ۱.۷۵ درصد از سهام خود، ۲۹ میلیارد دلار به دست آورد. در هفته‌های اخیر ای‌آی‌جی گلوبال انرژی پارتنرز (کنسرسیوم بین‌المللی انرژی متشکل از بیش از ۳۶۰ عضو ار ۳۶ کشور جهان) ۴۹ درصد از خطوط لوله آرامکو را به قیمت ۱۲.۴ میلیارد دلار خرید. مذاکرات درباره فروش خطوط لوله گاز نیز به زودی به جریان خواهد افتاد.

ولیعهد عربستان سعودی در ابتدا قصد داشت پنج درصد از آرامکو را فروخته و ۱۰۰ میلیارد دلار جمع‌آوری کند و کسی در توانایی او در انجام این کار شک نداشت تا آن که ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی مطرح شد و تمایل سرمایه‌گذاران کاهش یافت، بنابراین محمد بن سلمان به عرضه اولیه سهام بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوربز می‌گوید که ولیعهد ۳۵ ساله عربستان سعودی به چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود متعهد است و «شریک» کلیدواژه این مسیر است؛ نام طرح محمد بن سلمان برای انگیزش ۱.۳ میلیارد سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در برنامه تحول عربستان به آنچه که پس از دوران نفت نیز بقا یابد.

پروژه‌های بزرگ محمد بن سلمان، از جمله شامل بنای شهری پیشرفته در ساحل دریای سرخ، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و تامین نیمی از برق کشور از منابع تجدیدپذیر ظرف یک دهه است.

او در مصاحبه اخیرش با تلویزیون روتانا گفت که نرخ بیکاری امسال به ۱۱ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۳۰ به هفت درصد تنزل خواهد یافت.

ضمن در نظر گرفتن درآمد ۸۰ میلیارد دلاری آرامکو در امسال و جایگاه رفیع آن در جهان که در میان ۲۰۰۰ شرکت بزرگ دنیا پنجمین رتبه را دارد، باید به هزینه‌های غیرمنتظره این شرکت نیز توجه کرد، از جمله هزینه‌‌ای که سال گذشته صرف تعمیر آسیب ناشی از حملات موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، تجربه کرد. در عین حال این شرکت میلیون‌ها دلار صرف حمایت از شرکت‌های امنیت سایبری برای دفاع از خود در مقابل حملات سایبری کرده است، حملاتی از قبیل بدافزار «شمعون» که در سال ۲۰۱۲ سی‌هزار کامپیوتر این شرکت را از کار انداخت.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تصریح کرد که در مقابل دشمنان داخلی و خارجی قاطعانه عمل خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد