مراد طاهباز از زندان به اتاقی در هتل منتقل شد

بریتانیا و آمریکا می‌گویند به تلاش‌ها برای آزادی زندانیان دو تابعیتی ادامه می‌دهند

مراد طاهباز پس از بازگشت به زندان اعلام کرد که اعتصاب غذا خواهد کرد - Morad Tahbaz/Facebook

برخی منابع خبری به نقل از وزارت خارجه بریتانیا اعلام کردند که مراد طاهباز از زندان به هتلی در تهران منتقل شد. این شهروند ایرانی-بریتانیایی-آمریکایی که عضو هیئت‌مدیره موسسه حیات وحشت میراث پارسیان است، در سال ۱۳۹۶ به همراه هشت فعال محیط‌ زیست دیگر در ایران دستگیر و زندانی شد.

مقام‌های دولتی بریتانیا می‌گویند به تلاش‌ها برای آزادی او همچون نازنین زاغری و انوشه آشوری ادامه می‌دهند. هم‌زمان با فرا رسیدن نوروز، راجر کارستنز، نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در امور زندانیان، نیز در توییتی به وضعیت چهار زندانی با تابعیت آمریکا در ایران اشاره کرد و نوشت: «ما به یاد باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز هستیم. آن‌ها باید نوروز را در آزادی و در کنار عزیزان خود سپری کنند.»

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد پس از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری در پی پرداخت بدهی بریتانیا به ایران، حالا مذاکرات در سطوح بالا با مقام‌های ایران برای آزادی آقای طاهباز هم در حال برگزاری است. وزیر خارجه بریتانیا هفته گذشته، پس از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، خبر داد که مراد طاهباز نیز به مرخصی فرستاده شده است و تلاش‌‌ها برای خروج او از ایران نیز ادامه دارد؛ با این حال نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دو روز بعد این فعال محیط‌ زیست را به زندان بازگردانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراد طاهباز پس از بازگشت به زندان اعلام کرد که اعتصاب غذا خواهد کرد. به گزارش روزنامه گاردین، از آنجا که این زندانی ۶۶ ساله تابعیت آمریکایی هم دارد، مقام‌های ایالات‌متحده نیز با بریتانیا برای آزادی او همکاری می‌کنند.

انتقال از زندان به هتل آشکار می‌کند که فشارهای خانواده مراد طاهباز بر دولت بریتانیا تا حدودی موثر بوده است. خانواده طاهباز پیش‌تر وزارت خارجه بریتانیا را به «خیانت» متهم کرده و گفته بود که او مشکل آمریکایی‌ها است. ترانه، خواهر مراد طاهباز، می‌گوید وقتی برادرش را از پشت آیفون تصویری دیده، نشناخته است؛ چون حدود ۴۰ کیلو وزن کم کرده بود. او افزود: «وزارت خارجه بریتانیا به ما توصیه کرد هرچه سروصدای کمتری راه بیندازیم، برای آزادی او بهتر است. در مدت چهار سال گذشته به ما گفتند که او مثل نازنین زاغری و انوشه آشوری موضوع مذاکره و معامله با دولت ایران است؛ اما پس از آزادی این دو نفر متوجه شدیم که قرار است مراد جا بماند.»

از سوی دیگر، مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا می‌گویند تیم مذاکره‌کننده این کشور فقط موفق شد مقام‌های ایران را متقاعد کند که به مراد طاهباز مرخصی نامحدود بدهد اما نتوانست آنان را متقاعد کند که به او اجازه دهند در پرواز بازگشت به بریتانیا به نازنین زاغری و انوشه آشوری بپیوندند.

به گفته خانواده طاهباز، دستگیری او برای مادر ۹۳ ساله‌اش «ضربه‌ای وحشتناک» بود و او همچنان در بستر بیماری است.

جامعه بین‌الملل و فعالان حقوق بشر بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با دستگیری و زندانی کردن شهروندان دو تابعیتی از آنان برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کند. هفته‌ گذشته نیز نازنین زاغری و انوشه آشوری پس از پرداخت بدهی مالی بریتانیا به ایران از زندان آزاد شدند.