آمریکا: تصمیمی در مورد خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی نگرفته‌ایم

جن ساکی: به توافق که رسیدیم راجع به محتویات آن هم صحبت می‌کنیم

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید- Nicholas Kamm / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و یائیر لاپید،‌ وزیر امور خارجه این کشور، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از آمریکا خواستند سپاه پاسداران ایران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند و تاکید کردند که چنین اقدامی، توهین به قربانیان متعدد سپاه خواهد بود.

در این بیانیه می‌خوانیم:‌ «ما باور داریم که آمریکا نزدیک‌ترین متحدان خود را در ازای وعده‌های توخالی تروریست‌ها رها نمی‌کند.»

وب‌سایت آکسیوس روز پنجشنبه به نقل از سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی گزارش داده بود که دولت بایدن به فکر حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی در ازای وعده علنی ایران به کاهش تنش‌ها در منطقه است. این در حالی است که گفته می‌شود مسئله حضور سپاه در این فهرست از آخرین مسائل باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در پاسخ به سوالی در این مورد گفت: «فکر می‌کنم از من این سوال را می‌کنید چون این احتمال [حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی] مطرح شده است، اما هنوز توافقی در کار نیست. پس اگر، و وقتی که به توافق رسیدیم، می‌توانیم راجع به محتوای توافق هم صحبت کنیم.»

سپس یکی از خبرنگاران پرسید: «اما خارج از توافق برای خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی باید اقدامی انجام شود؟ آیا باید کاری کنید که این امر محقق شود؟»

ساکی پاسخ داد:‌ «بله باید تصمیمی در این باره گرفته شود.»

تصمیم‌گیری درباره فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی با وزارت امور خارجه و قوه اجرایی (دولت) آمریکاست. از اولین اقدام‌های دولت بایدن پس از به قدرت رسیدن در ژانویه ۲۰۲۱ حذف گروه حوثی‌های یمن از این فهرست بود؛ گروهی که فقط چند هفته پیش از آن، در آخرین روزهای دولت ترامپ، در آن فهرست قرار داده شده بود.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.‌ این نخستین بار در تاریخ بود که آمریکا بخشی از نیروهای مسلح یک دولت قانونی را گروهی تروریستی اعلام می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل اعلام کرد «سنتکام»، فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه، را گروهی تروریستی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله حضور روسیه به عنوان یکی از کشورهای اصلی در مذاکرات هسته‌ای نیز در نشست خبری خانم ساکی مطرح شد. سخنگوی دولت بایدن در این مورد گفت: «رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای به وضوح به نفع ما نیست و به نفع روسیه نیز نیست. ما به دنبال ادامه راه دیپلماتیک هستیم… روسیه عضو گروه پنج به اضافه یک است. پیگیری توافق در خدمت منافع امنیت ملی ما خواهد بود.»

خانم ساکی در صحبت‌های خود یادآوری کرد که خروج ترامپ از برجام باعث شد ایران اقدام‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد و به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود. او گفت توافقی که جلوی ایران را در این عرصه بگیرد «برای امنیت ملی ما و برای امنیت جهان خوب خواهد بود.»

بنت و لاپید در بیانیه خود به حملات سپاه علیه آمریکایی‌ها نیز اشاره می‌کنند. در این بیانیه مشترک می‌خوانیم: «سپاه مسئول حملات علیه شهروندان غیرنظامی و نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه از جمله در همین سال گذشته است. سپاه مسئول طرح ترور مقام‌های ارشد دولت آمریکا بود.»

این بیانیه می‌افزاید: «تلاش برای خارج کردن این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی توهینی به قربانیان و بی‌توجهی به واقعیت ثبت شده بر بنیان شواهد انکارناپذیر است.»

یک منبع آمریکایی به روزنامه هاآرتص اسرائیل گفت که واشنگتن هنوز تصمیم نگرفته است چه تعهدی از سوی ایران برای خارج کردن سپاه از فهرست کافی خواهد بود.

خارج کردن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی احتمالا با اعتراض شدید جمهوری‌خواهان در آمریکا نیز مواجه خواهد شد.

دو مقام ارشد اسرائیلی در ضمن به این احتمال اعتراض دارند که آمریکا سپاه را در ازای وعده حمله نکردن به آمریکایی‌ها از فهرست خارج کند.

لاپید و بنت می‌گویند: «برای ما سخت است باور کنیم که سپاه در ازای وعده آسیب نزدن به آمریکایی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود. مبارزه با تروریسم، جهانی است، و ماموریت مشترک تمام جهان محسوب می‌شود.»

دو مقام اسرائیلی یادآوری می‌کنند که گروه‌های متعددی در خاورمیانه مورد حمایت سپاه هستند، از جمله حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی در غزه، حوثی‌ها در یمن، و شبه‌نظامی‌ها در عراق. آن‌ها در ضمن به نقش سپاه در کشتار صدها هزار شهروند غیرنظامی در سوریه اشاره می‌کنند.

لاپید و بنت می‌گویند: «آنان یهودی‌ها را می‌کشند چون یهودی‌اند، مسیحیان را می‌کشند چون مسیحی‌اند، و مسلمانان را می‌کشند چون حاضر به تسلیم در مقابل آن‌ها نمی‌شوند. سپاه بخشی ماهوی از دستگاه وحشی سرکوب در ایران است. خون هزاران نفر از مردم ایران بر دستان‌ آن است و روح جامعه ایران را در هم کوبیده است.»

در میان اپوزیسیون اسرائیل نیز از این موضوع برای انتقاد کردن از دولت بنت-لاپید استفاده شده است. یولی ادلشتاین، نماینده مجلس از حزب راست‌گرای لیکود و رئیس سابق مجلس، گفت که او بعید می‌داند آمریکایی‌ها واقعا سپاه را از فهرست حذف کنند، اما مدعی شد که همین ‌که اصلا این پیشنهاد مطرح شده است، نشان می‌دهد که اسرائیل «جایگاه بین‌المللی»‌ای را که در زمان دولت بنیامین نتانیاهو راست‌گرا داشته، از دست داده است. ادلشتاین گفت:‌ «دولت بنت-لاپید دوباره و دوباره ناکام مانده و به منافع اسرائیل ضربه زده است.»

از سوی دیگر، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، روز جمعه با لوید آستین، همتای آمریکایی خود، صحبت کرد. به گفته دفتر گانتز، موضوع اصلی این گفت‌وگوی تلفنی، مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضع تل‌آویو در این باره بود. طبق بیانیه آقای گانتز، او در گفت‌وگو با آستین «بر اهمیت تعمیق روابط بین آمریکا، اسرائیل، و شرکای منطقه در مقابله با ادامه تهاجم ایران» صحبت کرد و در ضمن از آستین به‌خاطر کمک ۴.۸ میلیارد دلاری آمریکا در عرصه امنیتی قدردانی کرد.