گفت‌وگوی دو ساعته روسای‌جمهوری آمریکا و چین درباره بحران اوکراین

«دو طرف در مورد اهمیت حفظ ارتباط برای مدیریت رقابت کنونی میان دو کشور اتفاق نظر داشتند»

جو بایدن در گفتگوی مجازی با شی جین پینگ - THE WHITE HOUSE / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز جمعه در تماسی تصویری که نزدیک دو ساعت به‌طول انجامید، درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تبادل نظر کردند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، بایدن در این گفت‌وگو پیامدهای هرگونه پشتیبانی تجهیزاتی چین از روسیه در جریان حملات این کشور به شهرها و شهروندان اوکراین را برای رئیس‌جمهوری چین تشریح کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بر حمایت خود از یک راه حل دیپلماتیک برای بحران جاری در اوکراین تاکید کرد.

وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای که پس از این گفت‌وگو منتشر کرد، «درگیری و رویارویی» را تقبیح کرد و گفت این به نفع هیچ کسی نیست؛ با این حال از سرزنش روسیه بابت حمله‌ به اوکراین خودداری کرد.

هوآ چیونگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در این بیانیه، انتقاد دولت آمریکا از دولت چین و این روایت واشنگتن را که پکن با حمایت از مسکو در طرف اشتباه تاریخ قرار خواهد گرفت، رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط پرتنش‌ چند سال گذشته آمریکا و چین از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن نسبتا آرام شده بود؛ هرچند بایدن از رویکرد پکن در برابر تایوان و هنگ‌کنگ و نقض حقوق اقلیت‌ها در چین انتقاد می‌کند. اما آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و خودداری چین از محکوم کردن آن و همچنین برخی گزارش‌ها از احتمال پشتیبانی نظامی چین از روسیه روابط واشنگتن و پکن را بار دیگر متشنج کرده است.

کاخ سفید می‌گوید چین علائم متناقضی را ارسال می‌کند؛ نشانه‌هایی از خروج بانک‌های دولتی چین از روسیه وجود دارد؛ اما اظهارات مقام‌های چینی در حمایت از روسیه نشان‌دهنده رویکردی متفاوت است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و یانگ جیه‌چی، مشاور سیاست خارجی دولت چین، این هفته در رم درباره بحران اوکراین و دیگر مسائل مهم گفت‌وگو کردند؛ گفت‌وگویی که حدود هفت سال طول کشید. سالیوان پیش از آن دیدار گفته بود که دولت آمریکا یقین دارد چین از برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای حمله به اوکراین آگاه بوده، اما احتمالا از تمامی ابعاد آنچه در ذهن پوتین می‌گذرد، غافل است.

در بیانیه کاخ سفید درباره گفت‌وگوی امروز جو بایدن و شی جین چینگ گفته شد که دو طرف در مورد اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی برای مدیریت رقابت کنونی میان دو کشور اتفاق نظر داشتند.

بیشتر از جهان