چین و روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل صاحب کرسی شدند

هر دو کشور به نقض گسترده حقوق بشر متهم هستند

رئیس‌جمهور چین مدال دوستی را به گردن همتای روسی خود می‌اندازد-Greg Baker / POOL / AFP

روسیه، چین و کوبا باوجود مخالفت‌ نهاد‌ها و فعالان حقوق بشر در کنار ۱۲ کشور دیگر به عنوان  ۱۵ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحده انتخاب شدند.

در رأی گیری روز سه شنبه هفتادوپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، چهار کشور ساحل عاج، مالاوی، گابن و سنگال موفق به کسب کرسی‌های آفریقا شدند.

همچنین روسیه و اوکراین دو کرسی اروپای شرقی و بریتانیا و فرانسه دو کرسی اروپای غربی را کسب کردند.

مکزیک، کوبا و بولیوی هم موفق به کسب سه کرسی خالی در گروه آمریکای لاتین و کارائیب شدند.

چین، روسیه، کوبا و پاکستان هم دیگر کشورهایی بودند که به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند.

این درحالی است که هیلل نئور، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در مورد انتخاب کوبا، روسیه و چین  که آنها را «حکومت‌های دیکتاتوری» توصیف کرد،‌ هشدار داده بود.

رویترز در این زمینه می‌نویسد: اقدامات دولت چین در سرکوب مسلمانان اویغور و موضغ پکن در برابر اعتراض‌های دمکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ، از سوی کشورهای غربی محکوم شده است.

مایک پومپئو در این زمینه گفت: «مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر کشورهایی را برای عضویت در شورای حقوق بشر انتخاب کرد که کارنامه منزجر‌کننده‌ای در بحث حقوق بشر دارند.» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این انتخاب نشان می‌دهد که تصمیم ایالات‌متحده برای خروج از این شورا و استفاده از فرصت‌های دیگر برای ارتقاء وضعیت حقوق بشر جهانی صحیح بوده است.

این در حالی است که گزارش دیدبان حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در روسیه نیز حاکی از روبه وخامت نهادن شرایط در این کشور است. این گزارش به شکنجه و بازداشت معترضان و مخالفان و نقض آزادی بیان و دیگر شاخصه‌های حقوق بشر اشاره می‌کند.

دیدبان حقوق بشر، چین را نیز یک «تهدید جهانی برای حقوق بشر» توصیف کرده است.

بیشتر از جهان