وزیر نفت: درآمدهای حاصل از صادرات نفت در دولت سیزدهم تمام و کمال وصول می‌شود

«حمله سایبری به سامانه سوخت با همکاری نفوذی‌های داخلی انجام شد»

مشخص نیست درحالی‌که ایران خودش با کمبود گاز در داخل مواجه است، چطور توانسته صادرات آن را افزایش دهد- عکس از اقتصادآنلاین

درحالی‌که بحران اوکراین و تحریم روسیه به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی منجر شده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند که کرملین پرونده هسته‌ای ایران را گروگان گرفته است و اجازه بهره‌مندی ایران از قیمت بالای نفت را نمی‌دهد. بااین‌حال، جواد اوجی، وزیر نفت مدعی است که نه‌تنها درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت در دولت سیزدهم تمام و کمال وصول می‌شود، بلکه وصول درآمدهای سنواتی نیز احیا شده است.

او در گفتگو با تجارت نیوز، با بیان اینکه صادرات نفت و گاز ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر شده است، افزود: سال قبل ایران مجموعا یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار گاز فروخته بود ولی امسال بیشتر از ۴٫۶ میلیارد دلار گاز صادر کرده و درآمدهایش را نیز کاملا وصول کرده است.

وی در واکنش به سوالی در مورد اینکه «حجم گاز صادراتی چگونه افزایش پیدا کرده است» از پاسخ صریح خودداری کرد و گفت: «این راهکارها ترفندهایی است که وزارت نفت اجرا کرده است و اجازه بدهید در فضای رسانه‌ای مطرح نکنیم. این افزایش حجم صادرات گاز نیز چشمگیر است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در زمستان امسال بارها گاز برخی از صنایع و مناطق کشور به دلیل کمبود قطع شد. حالا مشخص نیست درحالی‌که ایران خودش با کمبود گاز در داخل مواجه است، چطور توانسته صادرات آن را افزایش دهد.

حتی خود اوجی در شهریور امسال در مصاحبه ای از کمبود ۲۵ درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌نسبت سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: «امسال در فصل سرما، روزی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت.»

به گفته وی، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها در پایان شهریور به ۱.۷ میلیارد لیتر رسیده بود.

اما او حالا برخلاف سخنان پیشین خود مدعی است که تولید و صادرات گاز افزایش هم داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوجی در بخشی دیگر از گفتگوی خود به موضوع حمله سایبری به سامانه‌های توزیع سوخت پرداخت و آن را کار نفوذی‌های داخلی و خارجی دانست.

او دراین‌باره گفت: «هم نفوذی‌های داخلی در این ماجرا نقش داشتند و هم عوامل خارجی. چون فقط یک حمله نبود و دو سه بار با روش‌های مختلف به ما حمله کردند.»

ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰،  در حالی‌ که بعضی رسانه‌های داخلی از موفقیت هکرهای ایرانی در افشای اطلاعات شخصی و محرمانه صدها سرباز ارتش اسرائیل خبر می‌دادند، از بیلبوردهای الکترونیکی بزرگراهی در اصفهان که روی آن عبارت «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» و «برای بنزین مجانی به جماران مراجعه کنید» فیلمی منتشر شد و سامانه هوشمند سوخت در جمهوری اسلامی ایران از کار افتاد و پمپ‌بنزین‌ها در سراسر ایران غیرفعال شدند.

آشکار شدن پیام «حمله سایبری ۶۴۴۱۱» بر صفحه دیجیتال پمپ‌بنزین‌ها از یک حمله گسترده سایبری به سامانه هوشمند سوخت خبر می‌داد، اما مسئولان عالی‌رتبه و رئیس پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران که در همان ساعت نشستی خبری برگزار می‌کردند، این احتمال را رد کردند و رسانه‌ها این مسئله را یک اختلال در سامانه گزارش دادند.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، در این روز خبر داد: «خدمات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و زیربناهای حیاتی مربوطه صدمه‌ای ندیده‌اند.‌»