مکرون: وقایع اوکراین می‌تواند به بحران جهانی غذا منجر شود

اوکراین در مقام پنجمین صادرکننده بزرگ گندم، به‌عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می‌شود

مکرون گفت که پس از انتخاب شدن به‌عنوان رئیس جمهور برای پنج سال آینده، هدف او تضمین استقلال غذایی فرانسه است- AFP

با توجه به نقش کلیدی روسیه و اوکراین در تامین موادغذایی جهان و ادامه درگیری بین این دو کشور، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هشدار داد که رویدادهای اوکراین و پیامدهای آن می‌تواند جهان را در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به یک بحران غذایی سوق دهد.

به عقیده او، این امر همچنین می‌تواند به‌ویژه بر کشورهای «وابسته به روسیه» تأثیر بگذارد.

 به گزارش ریانووستی، رئیس‌جمهوری فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی با ارائه برنامه انتخاباتی خود گفت: «بنابراین در خاورمیانه و آفریقا، اروپا باید برای این چالش آماده باشیم.»

مکرون افزود که پس از انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری برای پنج سال آینده، هدف او تضمین استقلال غذایی فرانسه است.

اوکراین در مقام پنجمین صادرکننده بزرگ گندم، به‌عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می‌شود و بی‌ثباتی در این کشور، زنجیره تامین مواد غذایی مناطق همسایه را در هم می‌شکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی مقابل، وقتی روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان نیز دچار آشفتگی شود، وضعیت تامین مواد غذایی بسیار وخیم‌تر خواهد شد.

تقریبا یک‌چهارم صادرات جهانی گندم از دو کشور روسیه و اوکراین انجام می‌شود؛ بنابراین جای تعجب ندارد که بلافاصله پس از عملی شدن تصمیم پوتین برای حمله نظامی به اوکراین، قیمت گندم در روز پنجشنبه رکورد شکست.

این موضوع به‌ویژه برای مردم خاورمیانه نگران‌کننده است و تاثیر بحران تامین گندم تقریبا از همین حالا در این منطقه خودنمایی کرده است.

 آلکسی زوبتس، مدیر یک مؤسسه مالی تحت حمایت دولت روسیه گفت: اقدامات غرب که به منظور «تنبیه» روسیه انجام می شود، می‌تواند به یک بحران اقتصادی جهانی تبدیل شود. این اقتصاددان همچنین نسبت به شرایطی مانند افزایش قیمت سوخت و فلزات، تغییر ساختار زنجیره تامین که با اعمال تحریم‌ها شکل می‌گیرد و «دور شدن» بازار روسیه از غرب هشدار داد.

این کارشناس تاکید کرد که اگر این با افزایش سریع قیمت مواد غذایی همراه شود، «می‌تواند باعث یک بحران جهانی شود» که طبق برخی برآوردها ممکن است در پایان سال ٢٠٢٢ رخ دهد.

بیشتر از جهان