گزارش محرمانه آژانس درباره «تغییر فرم» اورانیوم غنی‌شده در ایران

تهران در تضاد با درخواست قدرت‌های جهانی، بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود با غنای بالا و نزدیک به درجه تسلیحاتی را تغییر فرم داده است

ایران در حال حاضر حدود ۳۳ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد -که به اورانیوم ۹۰ درصدی قابل استفاده برای ساخت بمب نزدیک است- در اختیار دارد.- عکس از تابناک

در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آمده که تهران در تضاد با درخواست قدرت‌های جهانی، بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود با غنای بالا و نزدیک به درجه تسلیحاتی را تغییر فرم داده است؛ به‌طوری که بازیابی، رقیق‌سازی و انتقال آن به خارج از کشور به آسانی انجام‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش رویترز، در این گزارش محرمانه که به رویت این خبرگزاری رسیده و خلاصه آن در یک بیانیه منتشر شده، گفته می‌شود که آژانس دریافته در فاصله بین ۶ تا ۹ مارس ۲۰۲۲، ایران ۲.۱ کیلوگرم از اورانیوم ۶۰ درصدی را به ۱.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به فرمی دیگر، اما با همان درجه خلوص مناسب برای «اهداف» کوچک پرتوافشانی، تبدیل کرده است. پرتوافشانی چنین اهدافی مولیبدن-۹۹ تولید می‌کند که یک ایزوتوپ با کاربرد پزشکی و درمانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، این اقدام احتمالا بر مذاکرات ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی با تهران جهت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاثیر منفی زیادی نخواهد داشت؛ اما اجرای هر توافق احتمالی در وین را دشوار خواهد کرد؛ به‌ویژه در خصوص بازگرداندن محدودیت‌های برجامی به فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در ایران.

ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران از آوریل ۲۰۲۱ گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام در پایتخت اتریش، آغاز کردند که با وجود رسیدن به مراحل پایانی، متوقف شده است. این گفت‌وگوها با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور نمایندگان سایر طرف‌های برجام انجام شد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه متحد اروپایی آمریکا در برجام، پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک، از جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند از هرگونه اقدامی که به اختلاف‌ها دامن بزند، خودداری کند و به‌خصوص از تهران درخواست کردند به تمامی فعالیت‌های مرتبط با تبدیل اورانیوم غنی‌شده در سطوح بالا که ممکن است مذاکرات را پیچیده‌تر کند، «فورا» پایان دهد.

بر اساس توافق اولیه ۲۰۱۵، ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص حداکثر ۳.۶۷ درصد با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول تولیدی خود مجاز است و در توافقی که در وین در حال شکل‌گیری است، ایران باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالاتر از آن را تحویل دهد و به خارج از کشور منتقل کند.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازوی هسته‌ای سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، ایران در حال حاضر حدود ۳۳ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد -که به اورانیوم ۹۰ درصدی قابل استفاده برای ساخت بمب نزدیک است- در اختیار دارد.