اعلام رسمی آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران

هیئت دولت اسرائیل قرار است امروز تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی- ATTA KENARE / AFP

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه تایید کرد غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز آغاز شد. پیش از او رئیس مجلس ایران از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد خبر داده بود.

صالحی در گفتگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت، «هر غنایی که اراده کنیم لحظه‌ای امکان پذیر است. همانطور که ملاحظه کردید، (غنی سازی اورانیوم با غنای) ۶۰ درصد را ما شنبه دستورش را دادیم، پنجشنبه آخر وقت این حاصل شد.»

این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین همچنان ادامه دارد و هیئت‌های مذاکره اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، که نشست در سطح مدیران آنها روز گذشته برگزار شد، همچنان در وین در حال رایزنی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم ایران به افزایش شدید سطح غنی‌سازی اورانیوم پس از حادثه روز یکشنبه در تاسیسات نطنز اعلام شد که تهران آن را خرابکاری و تروریسم هسته‌ای خوانده و انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفته است.

اسرائیل هنوز به‌طور رسمی به این اتهام واکنش نشان نداده است، اما رسانه‌های عمده اسرائیلی همان روز گفتند حادثه مذکور احتمالا ناشی از حمله سایبری اسرائیل بوده است.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، هیئت دولت اسرائیل قرار است امروز تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز همچنین اعلام کرد که هیچ آلودگی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در پی حادثه اخیر وجود ندارد و اگر آلودگی بود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنجا نمی‌آمدند. وی همچنین برخی خبرهای مبنی بر قطع روند غنی‌سازی در نطنز را پس از حادثه یکشنبه تکذیب کرد.

کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آن نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، با اشاره به خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز، هشدار داد که چنین اقدامی در یک سایت هسته‌ای خطر نشت مواد رادیواکتیو را به همراه دارد.