خالق نژاد لابرادودل می‌گوید از این کارش به شدت «پشیمان» است

«مردم این سگ را فقط برای پول پرورش می‌دهند»

یک لابرادودل در حال موج سواری در کالیفرنیا، ۲۰۱۴- AFP PHOTO/MARK RALSTON / AFP

مردی که خالق اولین نژاد ترکیبی لابرادودل است گفت از خلق این نژاد محبوب پشیمان است چرا که آنها «دیوهای دیوانه فرانکشتاین» هستند و از بیماری‌ها و مشکلات موروثی رنج می‌برند.

والی کانران استرالیایی اولین لابرادودل به نام سلطان را در سال ۱۹۸۹ به عنوان سگی راهنما برای خانمی نابینا که همسرش به موی سگ حساسیت داشت، خلق کرد.

او به تلویزیون استرالیا گفت:‌ «من به این نتیجه رسیده‌ام که اکثر این سگ‌ها یا دیوانه می‌شوند یا از مشکلات موروثی رنج می‌برند. البته که چند لابرادودل خیلی خوب هم دیده‌ام ولی تعداد آنها خیلی محدود است».

به‌رغم محبوبیت این نژاد، آقای کانران از تولید نسل بی‌رویه این سگ‌ها و همچنین خلق نژادهای جدید از آنها به دست افراد مختف نگران است، نژادهایی جدید مانند اسپودل (ترکیب اسپانیل و پودل) و گرودل (ترکیب گلدن ریتریور و پودل).

این پرورش‌ دهنده سابق سگ در اتحادیه سگ‌های راهنمای سلطنتی استرالیا، سه سال را صرف آموزش و آزمون سگ‌های پودل به عنوان سگ راهنما کرد ولی دریافت این سگ‌ها روحیه صبور لابرادور را ندارند.

برای حل این مشکل او سعی کرد نژاد این دو سگ را با هم ترکیب کند که منجر به خلق یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ یعنی لابرادودل شد. 

در سال ۲۰۱۴، این نژاد ترکیبی سگ اجازه یافت برای اولین بار در تاریخ ۱۳۸ ساله نمایش سگ پرطمطراق باشگاه سگ‌های وست‌مینیستر ایالات متحده شرکت کند.

بعد از این تصمیم بود که کانران اعتراف کرد این کار «صدمه زیادی وارد کرده است» و آن را عنوان «بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی‌اش» توصیف کرد.

او در هفته جاری گفت: «تنها بعد از گذشت چند روز فهمیدم چه اشتباهی کردم. مردم این سگ را فقط برای پول پرورش می‌دهند... پرورش‌دهندگان بی‌توجهی که پودل‌ها را با ‌نژادهای نامناسب دیگر ترکیب می‌کنند فقط برای این که بگویند ما اولین نفر بودیم».

علاقه‌مندان این سگ ترکیبی محبوب شامل افراد مشهوری نظیر جنیفر آنیستون، گراهام نورتون، و جرمی کلارکسون نیز می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت این سگ خاصیت «حساسیت‌زا نبودن» موی آن است که باعث کاهش حساسیت به سگ در انسان می‌شود.

با این وجود، متخصصان بیمارستان هنری فورد، بخش بهداشت عمومی، نتیجه گرفتند این دلیل فقط یک افسانه است.

کریستین کول جانسون، نویسنده ارشد تحقیق گفت: «ما به هیچ یافته علمی دست نیافته‌ایم که ثابت کند موی این گونه سگ‌ها حساسیت‌زا نیست».

خانواده اوباما هم برای کاخ سفید اول این سگ را در نظر داشتند ولی در نهایت یک جفت سگ آبی پرتغالی انتخاب کردند. 

ایندیپندنت با باشگاه سگ بریتانیا برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی