روسیه هواپیماهای اجاره‌ای غربی را پس نمی‌دهد

«این بزرگ‌ترین اقدام به نابودسازی ناوگان هوایی غیرنظامی در تاریخ هوانوردی است»

بیشتر این هواپیماها متعلق به شرکت‌های غربی‌اند که آن‌ها را اجاره داده‌اند، و اکنون قراردادهایشان را لغو کرده‌اند - AFP

ولادیمیر پوتین دستور داده است حدود ۵۰۰ هواپیمای متعلق به غرب به‌جای اینکه بازگردانده شوند، در روسیه باقی بمانند‌ــ که در واقع، سرقت آن‌ها از شرکت‌های اجاره‌دهنده مالک هواپیماها است.

به گزارش خبرگزاری رسمی تاس، رئیس‌جمهوری روسیه «قانونی را در حمایت از اقدام‌هایی در زمینه هوانوردی غیرنظامی امضا کرده است، که امکان ثبت حقوق هواپیماهای خارجی که شرکت‌های روسی اجاره می‌کنند و صدور گواهینامه پرواز برای آن‌ها را فراهم می‌کند».

یک نویسنده و تحلیلگر آمریکایی سرشناس در حوزه هوانوردی گفت: «ملی‌سازی ۵۰۰ هواپیما در روسیه در دست اقدام است.»

جان استروور، سردبیر ایر کارنت (The Air Current) در ادامه افزود: «اگر انجام شود، بزرگ‌ترین اقدام به نابودسازی ناوگان هوایی غیرنظامی در تاریخ هوانوردی خواهد بود. این هواپیماها دیگر هرگز به‌عنوان بخشی از ناوگان هوایی جهانی فعالیت نخواهند کرد.»

در حالی که از برخی هواپیماهای ساخت روسیه در پروازهای داخلی این بزرگ‌ترین کشور جهان استفاده می‌شود، تمام شرکت‌های هواپیمایی‌ عمده‌ــ از جمله ایروفلوت و اس‌۷، شریک سابق بریتیش ایرویز‌ــ ناوگانی از هواپیماهای مدرن ایرباس و بویینگ دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر این هواپیماها متعلق به شرکت‌های غربی‌اند که آن‌ها را اجاره داده‌اند، و اکنون قراردادهایشان را لغو کرده‌اند، بیمه را باطل و درخواست کرده‌اند هواپیماها پس داده شوند.

ایرکپ (AerCap) ایرلند بیش از همه در معرض آسیب است.

مسئله مهم این است که به گزارش تاس، «اصلاح قوانین هواپیمایی روسیه و برخی مصوبه‌های قانونی این امکان را به شرکت‌های هواپیمایی روسیه می‌دهد تا ناوگان هوایی خارجی را نگه دارند و این فرصت را فراهم می‌کند تا در خطوط داخلی فعالیت کنند».

«هدف از این قانون، به‌‌عنوان بخشی از اقدام‌های ضدتحریم، حفظ ناوگان هوایی خارجی نزد متصدیان روس به‌منظورفعالیت بدون اختلال هوانوردی غیرنظامی است.»

اما کسب مالکیت هواپیماهای خارجی مشکل تعمیر و نگهداری را حل نمی‌کند. تحریم‌های بین‌المللی تامین قطعات یدکی را ممنوع می‌کند.

در توییتر، برایان کوربت در پاسخ به استروور گفت: «کلی آدم با لهجه روسی توی ویکتورویل دنبال قطعات [هواپیما] می‌افتند.»

اشاره او به «گورستان هواپیما» در ویکتورویل در صحرای کالیفرنیا است، جایی که صدها هواپیما تلنبار شده‌اند‌ــ بسیاری از آن‌ها برای قطعات یدکی اوراق می‌شوند.

حتی اگر این هواپیماها سرانجام پس داده شوند، این نگرانی وجود دارد که به‌دلیل سابقه نامشخص تعمیر و نگهداری در مدتی که در روسیه بوده‌اند، از پروازهای بین‌المللی منع شوند.

© The Independent