بحران اوکراین مسیر قطبی را به سفرهای هوایی بازگرداند

مسیر سریع ۱۱ ساعته قبلی لندن به توکیو، که بخش زیادی از آن پرواز بر فراز آسمان روسیه بود، اکنون بیش از ۱۵ ساعت طول می‌کشد

حدود ۹۰۰ مایل (۱۴۴۰ کیلومتر) از مسیر پرواز، در قطب شمال است‌ـ Great Circle Mapper

از آن‌جا که خطوط هوایی از تردد در حریم هوایی روسیه منع شده‌اند یا از آن اجتناب می‌کنند، مسیر قطبی به ژاپن، که چندین دهه مسیر هواپیماها از اروپا به توکیو از راه آلاسکا بود، دوباره باز شده است.

مسیر سریع ۱۱ ساعته قبلی لندن به توکیو، که بخش زیادی از آن پرواز بر فراز آسمان روسیه بود، اکنون از طریق «هبریدهای بیرونی» اسکاتلند، (Scotland’s Outer Hebrides - جزایر غربی یا جزایر طویل در شمال غربی) ایسلند، گرینلند، مناطق قطبی شمال کانادا و آلاسکا، بیش از ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

حدود ۹۰۰ مایل (۱۴۴۰ کیلومتر) از مسیر پرواز، در قطب شمال است.

در بخش اقیانوس آرام بین آلاسکا و ژاپن، مسافران از خط روزگردان (خط بین‌المللی زمان) عبور می‌کنند، و برای رسیدن به پایتخت ژاپن یک روز را «از دست می‌دهند».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا ۲ مارس، شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL)، مسیر پرواز معمول را از فرودگاه هیتروی لندن به فرودگاه هاندا در توکیو، در ساعت ۷ بعدازظهر شروع می‌کرد.

سریع‌ترین مسیر بین لندن و توکیو کمتر از ۶۰۰۰ مایل (۹ هزار و ۶۵۶ کیلومتر) است و قاعدتا در کمتر از ۱۱ ساعت طی می‌شود.

اما حالا که جی‌ای‌ال‌‌ــ تنها شرکت هواپیمایی فعلی این مسیر‌ــ تصمیم گرفته است از حریم هوایی روسیه اجتناب کند، این سفر دست‌کم ۱۸۰۰ مایل (دو هزار و ۸۹۶ کیلومتر) و چهار ساعت افزایش یافته است.

مسیر معمول پرواز از اسکاندیناوی می‌گذرد و سپس، حدود ۲۰۰۰ مایل (سه هزار و ۲۱۸ کیلومتر) را در سواحل شمال روسیه طی می‌کند و بعد، به جنوب می‌پیچد و از سیبری و دریای ژاپن می‌گذرد. این پرواز از جریان‌های جتی غالب [تونل‌های باد در جو] کمک می‌گیرد که میانگین سرعت را به تقریبا ۵۵۰ مایل بر ساعت (۸۸۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رساند.

با این مسیر جدید، مسافران به مسیری که حدود سه دهه پیش از آن استفاده می‌شد، بازگردانده شدند. آن روزها هواپیماها برای رسیدن به توکیو، و سئول، پایتخت کره جنوبی، باید در آنکوریج آلاسکا برای سوخت‌گیری مجدد، توقف می‌کردند.

هرچند جت‌های بویینگ ۷۷۷ دوربرد قادرند بدون سوخت‌گیری این مسیر را بپیمایند، سفر در هر دو جهت طولانی‌تر شده است.

پرواز عصر یکشنبه از لندن به توکیو به‌دلیل تاخیر در پرواز ورودی، دو ساعت دیرتر از برنامه فرودگاه را ترک کرد، و با حدود شش ساعت تاخیر بر زمین نشست.  

گرچه در این سفر چندین تن سوخت اضافه مصرف می‌شود و فرسودگی موتورها افزایش می‌یابد، هزینه خطوط هوایی ژاپن با صرفه‌جویی در پرداخت‌ هزینه استفاده از حریم هوایی روسیه جبران می‌شود.

رابرت بویل، مدیر سابق راهبردی آی‌ای‌جی (IAG)، گفت: «روسیه مدت‌ها است از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی برای پرواز بر فرازش عوارض دریافت می‌کند.»

«در بسیاری از موارد، هزینه‌ها در سطوحی تنظیم شده‌اند که برای مسیرهای کوتاه‌تر، حداکثر سود برده شود.»

شرکت هواپیمایی کره (Korean Air) در پروازهایش از لندن هیترو به سئول همچنان از حریم هوایی روسیه استفاده می‌کند.   

© The Independent

بیشتر از جهان