پوتین مقام‌های ارشد امنیتی خود را مسئول با مانع مواجه‌شدن تهاجم می‌داند

روسای سازمان جاسوسی روسیه در حبس خانگی قرار گرفتند

ولادیمیر پوتین در مورد نقش اف‌اس‌بی در کارزار نظامی نگران است- Natalia KOLESNIKOVA / AFP

درحالی‌که ادعا می‌شود رئیس‌جمهوری روسیه برای مقاومتی که حمله‌ به اوکراین با آن مواجه شد، سرویس‌های امنیتی خود را ملامت می‌کند، یک رئیس [سرویس] جاسوسی روسیه و معاونش به دستور پوتین در حبس خانگی قرار گرفتند.

به گفته یک کارشناس برجسته سرویس‌های امنیتی روسی، سرگئی بیسدا، رئیس شعبه اطلاعات خارجی (اف‌اس‌بی) به همراه معاونش، آناتولی بولوخ، دستگیر شده‌اند.

آندری سولداتوف، از بنیان‌گذاران و دبیر آگنتورا، ناظر فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، فاش کرد منابع داخل اف‌اس‌بی بازداشت هر دو نفر را تایید کرده‌اند.

ولادیمیر اوسچکین، فعال تبعیدی حقوق بشر اهل روسیه، نیز این دستگیری‌ها را تایید کرد و همچنین افزود که افسران اف‌اس‌بی در پی همکاران مظنون به مصاحبه روزنامه‌نگاران، به بیش از ۲۰ نشانی در مسکو سر زدند.

اوسچکین به تایمز گفت در حالی که دلیل این دستگیری‌ها اتهام اختلاس وجوه اعلام شده، «دلیل اصلی، ارائه اطلاعات غیرمنطقی، ناقص و تاحدی نادرست از وضعیت سیاسی در اوکراین» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام غربی از دستگیری هر دو مرد آگاه بود اما نتوانست آن‌ را تایید کند؛ با این حال گفت اگر ادعای دستگیری صحت داشته باشد، نشان می‌دهد پوتین در مورد نقش اف‌اس‌بی در کارزار نظامی نگران است و ممکن است به تغییرات عمده‌ای در سطوح ارشد اف‌اس‌بی منجر شود.

سولداتف به تایمز گفت که گزارش‌های نهایی اف‌اس‌بی پیش از حمله به اوکراین و ارزیابی آن‌ها از میزان مقاومتی که انتظار می‌رفت، «اشتباه محاسباتی فاحشی» داشت.

این نویسنده و سردبیر افزود که سرویس اطلاعاتی شاید اطلاعات خوبی جمع آوری کرده باشد، اما مسئله مشکل مقام‌های ارشد روسیه «برای گفتن چیزی است که پوتین نمی‌خواهد بشنود»، برای همین، آن‌ها «اطلاعاتشان را تعدیل می‌کنند».       

تعجبی ندارد عملیات نظامی پوتین به سومین هفته خود وارد می‌شود و اوکراین با وجود تلفات قابل‌توجه غیرنظامیان، همچنان به مقاومت در برابر نیروهای روسیه ادامه می‌دهد.

براساس برآورد نیروهای مسلح اوکراین، تا ۹ مارس، حدود ۱۲ هزار سرباز روسی کشته و سه ژنرال روسی نیز در طول یک هفته ترور شده‌اند. ژنرال ویتالی گراسیموف، رئیس ستاد ارتش ۴۱، ژنرال آندری سوخووتسکی، فرمانده لشکر ۷ هوابرد روسیه و معاون فرمانده ارتش ۴۱ تسلیحات ترکیبی و ژنرال آندری کولسنیکوف، فرمانده ناحیه نظامی شرقی، همگی در این تهاجم کشته شده‌اند.

کشته شدن ژنرال کولسنیکوف به این معنا است که این تعداد ژنرال روسی کشته در طول دو هفته بیش از کل آن در جنگ داخلی سوریه است که پوتین در حمایت از رژیم بشار اسد در آن شرکت کرد.

پوشش زنده ما را درمورد اخبار روسیه و اوکراین اینجا دنبال کنید.

© The Independent

بیشتر از جهان