سفر جانسون به امارات و عربستان برای درمان اعتیاد غرب به نفت و گاز پوتین

نخست‌وزیر بریتانیا پیش از سفر به ابوظبی، امارات و عربستان را شرکای کلیدی بین‌المللی توصیف کرد

نخست‌وزیر بریتانیا برای کاهش درآمد مسکو از سوخت‌های فسیلی تلاش می‌کند-National

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه به امارات متحده عربی سفر می‌کند و پس از آن به عربستان سعودی می‌رود. جانسون در این سفرها با شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات می‌کندن تا آنچه را که اسکای‌نیوز‌ «اعتیاد غرب به نفت و گاز پوتین» توصیف کرده است، درمان کند.

جانسون قبل از پرواز به سوی امارات متحده عربی گفت: «تجاوز غیر قابل توجیه پوتین به اوکراین عواقبی فراتر از مرزهای اروپا خواهد داشت.» او با اشاره به تلاش بریتانیا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای مواجهه با واقعیت جدیدی که جهان با آن رو‌به‌رو شده است، گفت: «جهان باید وابستگی خود را به منابع هیدروکربن روسیه و اعتیاد پوتین به نفت و گاز را متوقف کند.» جانسون تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این مسیر شرکای بین‌المللی کلیدی به‌شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله ارتش روسیه به اوکراین با فرمان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، شماری از کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو اعمال کردند. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا هم که کشورش وابستگی چندانی به منابع نفت و گاز روسیه ندارد، واردات انرژی از این کشور را تحریم کرد. اما کشورهای اروپایی که واردات کنندگان بزرگ انرژی از روسیه به‌شمار می‌روند، باتوجه به وابستگی به این منابع، تا کنون نتوانسته‌اند نفت و گاز روسیه را تحریم کنند.

این درحالی است که بهای نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه افزایش یافته است و آمریکا و اروپا می‌کوشند تولید‌کنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به افزایش تولید ترغیب کنند.

اسکای‌نیوز می‌نویسد، افزایش تولید عربستان سعودی و امارات متحده عربی به غرب کمک می‌کند وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش داده و آسان‌تر برای افزایش فشارها بر پوتین اقدام کنند.

وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود باتوجه به نوع روابط دولت بایدن با متحدان عرب خود در خلیج فارس در یک سال گذشته، تماس‌های اخیر بایدن با رهبران عربستان و امارات متحده عربی با هدف تشویق به افزایش تولید نفت از سوی آنها بی‌پاسخ مانده است. اکسیوس نیز گزارش داده است که بایدن احتمالا در فصل بهار به عربستان سفر می‌کند.

هرچند هنوز نتیجه تلاش‌های بایدن در مورد عربستان و امارات روشن نیست، جانسون پیش از سفر به امارات متحده عربی بر همکاری با ابوظبی و ریاض برای اطمینان یافتن از امنیت منطقه‌ای، حمایت از کمک‌های بشردوستانه و تلاش برای ایجاد ثبات‌ طولانی‌مدت‌تر در بازارهای انرژی جهان تاکید کرد.