پاسخ عجیب رئیس انجمن‌های ورزشی به‌ علیرضا دبیر چه بود؟

تعویق غیرقانونی انتخابات کمیته ملی المپیک در مجمع جنجالی

نتیجه جلسه، حمله‌ها و تهدید‌های شدید و قهر وزیر ورزش و جوانان بود‌ - عکس از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

چند روز از جلسه مجمع کمیته ملی المپیک ایران گذشت، اما دو خبر دعوای روسای فدراسیون‌ها بر سر جذب بودجه‌های دولتی و تخلف در به تعویق انداختن انتخابات بود که از مجمع عالی‌ترین نهاد ورزشی در ایران به رسانه‌ها رسید. نتیجه این جلسه که در آن هر فدراسیون سهم بیشتری می‌خواست، حمله‌ها و تهدید‌های شدید و قهر وزیر ورزش و جوانان بود‌.

مجمع کمیته ملی المپیک ایران برای تعیین زمان انتخابات کمیته برگزار شد، اما در این جلسه پرتنش، انتخابات تا مهرماه ۱۴۰۱ به تعویق افتاد. تعویق انتخابات خواسته رضا صالحی‌ امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بود. این تصمیم برخلاف مفاد اساسنامه گرفته شد، چون نصف به‌علاوه یک صاحبان حق رای در جلسه حضور نداشتند، اما رئیس کمیته ملی المپیک تعداد حضار را اعلام نکرد تا تصمیم تعویق انتخابات مصوب شود.

فدراسیون‌های ورزشی باید نهادهای مستقلی باشند. در حالی که مجمع کمیته ملی المپیک باید مهم‌ترین مرکز فکری برای ورزش باشد، اما جلسه مجمع محل جدل‌های مالی و سهم‌خواهی از بودجه‌ها بود. فدراسیون کشتی که رئیسش علیرضا دبیر است، بیشترین سهم‌ را می خواست. دبیر با پرخاش به مدیر مالی کمیته ملی المپیک گفت:«من گفتم شما صحبت نکن. حالا که صحبت کردی، باید جواب من را بدهی. در سال ۹۶ بودجه کشتی پنج میلیارد بود، چه اتفاقی افتاده که به دو میلیارد رسیده است» علیپور که رئیس انجمن‌های ورزشی است، به‌جای مدیر مالی کمیته پاسخی عجیب به دبیر داد و پرده از کارشکنی دبیر در دوره ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی برداشت: «تو زمانی که نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک بودی، نمی‌گذاشتی بودجه پیشنهادی رسول خادم تایید شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوع کارشکنی‌ها البته دلیل جدایی خادم از فدراسیون کشتی نبود، بلکه او در اعتراض به دخالت سیاست در ورزش، فدراسیون کشتی را ترک کرد. تعبیر آرش میراسماعیلی، رئیس تعلیق شده فدراسیون جودو از این جدل‌ها متفاوت است: «شیرینی مجامع به همین چیزها است. شاید درد دل روسای فدراسیون‌ها و تنش‌هایی که ایجاد می‌شود به‌نوعی به نفع مجمع و ورزش باشد. مجمع پرتنشی بود، اما باید به صالحی امیری و همکارانش در هیئت اجرایی خسته نباشید بگوییم.»

روسای فدراسیون‌ها و اعضای هیئت اجرایی در مجمع کمیته ملی المپیک، با جملاتی خشن علیه یکدیگر موضع گرفتند، دعوا چنان بالا گرفت که حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان جلسه را ترک کرد. علیرضا دبیر از دریافت بودجه‌های مخفیانه دولتی حرف زد: «آقای نوبخت به فدراسیون ما آمد و هفت و نیم میلیارد به ما داد. ما از ترسمان گفتیم به کمیته بدهید که آن‌ها به ما بدهند، آقای کیکاووس سعیدی آن را به حساب اضافه تخصیصی به فدراسیون کشتی می‌گذارد.»

هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو در کشمکش فدراسیون‌ها برای بودجه بیشتر می‌گوید:« با توجه به رویدادهایی که داریم، برای سال آینده حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد برای شش ماه اول سال می‌خواهیم. بودجه وزارت و کمیته هم آن‌قدر نیست که تمام نیازمان را برآورده کند. باید تلاش کنیم. تکواندو در سالی که گذشت کمترین سهم را در کمیته ملی المپیک داشت. خودم آنجا بودم و خیلی کمک کردم، ولی شیوه مالی در کمیته المپیک عوض شد و به صورت امتیازبندی به رشته‌ها تخصیص یافت. به نسبت مدال‌هایی که گرفتند، بودجه بیشتر بود. تکواندو ۱۰۷ درصد رشد داشت، ولی رشته‌هایی بودند که تا ۶۰۰ درصد هم به خاطر مدال‌هایی که گرفتند، رشد داشتند.»

روسای فدراسیون با این بحث‌ها بودجه‌های بیشتری را برای فدراسیون خود طلب می‌کنند و تخلف در کمیته ملی المپیک و به تعویق افتادن انتخابات موضوعی نیست که کسی در ورزش ایران پیگیرش باشد. آنچه اهمیت دارد سهم‌خواهی از بودجه‌های دولتی است. رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در مقابل تخلف‌ها و جدل‌ها با خونسردی می‌گوید: «در مورد بودجه بحث‌‌های زیادی شد و آن چیزی که از کمیته به فدراسیون‌ها تخصیص داده شد، همه در سایت هست و نهادهای نظارتی نظارت می‌کنند و نظام حسابرسی روی آن صحه گذاشته و خوشبختانه کسی در این مورد ابهام نداشت. مجمع و رسانه‌ها حمایت خوبی داشتند و بدون حمایت آن‌ها کار پیش نمی‌رفت. رسانه، رکن چهارم ورزش است. خوشبختانه مجمع امروز بدون چالش جدی به پایان رسید و به برنامه‌های کمیته در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رای مثبت داده شد.»

منظور از حمایت رسانه‌ها شاید پنهان نگه‌داشتن جنجال‌ها و تخلفات است.

 

بیشتر از ورزش