اعتراض شدید مقتدی صدر و رئیس‌ جمهوری عراق به حمله سپاه به اربیل 

مقتدی صدر انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران گرفت  

مقتدی صدر، روحانی شیعه، رهبر جریان صدر و پیروز انتخابات پارلمانی سال گذشته عراق، با انتقاد از حمله ایران به اربیل در کردستان عراق، خواهان احضار سفیر ایران شد. چندی پس از خواست آقای صدر، وزارت خارجه عراق دست به احضار ایرج مسجدی، سفیر ایران، زد و خواهان توضیح شد. در حالی که سپاه پاسداران مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته است، دولت رسمی تهران در مورد آن موضوعی اتخاذ نکرده است. سپاه می‌گوید که آن حمله علیه مرکزی اسرائیلی در اربیل بوده است. مقامات اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق آن ادعا را قویا رد می‌کنند.

در حالی که سپاه رسما حمله را به عهده گرفته است و رسانه‌های آن، همچون تسنیم و فارس، مفصلا در مورد موشک‌های بالستیکی که از خاک ایران به اربیل شلیک شده‌اند گزارش داده‌اند، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نقش ایران را رد کرد. محمود عباس‌زاده مشکینی گفت: «نمی‌شود این ادعا را تایید کرد که این حملات از ایران انجام شده است. اسرائيل باید علت ضرباتی که می‌خورد، در درون خودش جست‌وجو کند.»

صدر در توییتر نوشت:‌ «مقامات مربوطه بلافاصله به سازمان ملل و سفیر ایران یادداشت اعتراضی خواهند فرستاد.»

آقای صدر از یک سو مخالف شدید اسرائيل و هرگونه احتمال عادی‌سازی روابط عراق با آن کشور است، و از سوی دیگر در هفته‌های اخیر دست به ائتلاف با حزب دموکرات کردستان عراق، حزب حاکم بر اقلیم، زده است که روابطی دیرینه و چند ده ساله با اسرائیل و سازمان اطلاعات آن کشور، موساد، دارد. صدر که پیروز اصلی دو انتخابات قبلی پارلمانی در کشور بوده است، می‌کوشد تا در همکاری با حزب دموکرات کردستان عراق و احزاب نماینده جامعه سنی‌های عراق، دولتی تشکیل دهد که شامل احزاب نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نشود. در روزهای اخیر این احتمال مطرح شده است که در دولت جدید، نخست‌وزیری به یکی از اقوام آقای صدر،‌ محمد جعفر صدر، سفیر کنونی عراق در بریتانیا، برسد. صدر دیپلمات، پسر محمد باقر صدر، روحانی مشهور شیعه و بنیانگذار حزب «الدعوه» است. او سال‌ها است که در وزارت خارجه عراق کار می‌کند و پیش از آن، در سال ۲۰۱۰ به عنوان عضوی از ائتلاف «دولت قانون» نوری المالکی به مجلس انتخاب شد، اما بعد از چند ماه استعفا داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقتدی صدر در واکنش به حمله ایران موضعی گرفت که هم مخالفت او را با تل‌آویو نشان دهد، و هم حمله را محکوم کند. او گفت: «ادعاهایی که در مورد مراکز اسرائیلی هست، باید در اسرع وقت مورد تحقیق قرار بگیرد. از این موضوع نباید برای زیر سوال بردن امنیت عراق استفاده کرد.»

صدر تاکید کرد: «ما تمامی حملاتی را که از خاک عراق علیه کشورهای همسایه انجام می‌شوند، محکوم می‌کنیم و در عین حال، هرگونه دخالت خارجی و حمله به خاک عراق و حق حاکمیت آن ‌را نیز محکوم می‌کنیم.» 

او گفت، وارد کردن عراق به تخاصم سایر کشورها «پیشینه خطرناکی است که نباید تکرار شود.»

دولت اقلیم کردستان عراق می‌گوید مرکزی که ایران به آن حمله کرده است، «غیرنظامی» و مسکونی است.

برهم صالح، رئیس‌ جمهوری عراق، نیز حمله به اربیل را حمله‌ای «تروریستی» خواند و گفت هدف از آن مخدوش کردن روند سیاسی تشکیل دولت جدید در آن کشور است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز با محکوم کردن آن حمله، هدف از آن ‌را «ایجاد ترس» خوانده بود. 

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز با محکوم کردن آن حمله گفت: «ما در برابر بزدلان سر خم نمی‌کنیم. من حملات پیاپی امشب به اربیل را قویا محکوم می‌کنم و از شهروندان می‌خواهم به دستورالعمل‌های نیروهای امنیتی گوش فرادهند.»

مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، نیز با محکومیت شدید آن حمله، آن ‌را با حمله هولاکوخان مغول به بغداد در قرن سیزدهم میلادی مقایسه کرد که موجب سقوط خلافت عباسی شد. او گفت، اربیل مقابل «هولاکوخان‌های جدید» می‌ایستد. آقای بارزانی آن حمله را «جنایت علیه بشریت» خواند و گفت: «ما حمله بزدلانه دیشب به اربیل را قویا محکوم می‌کنیم.»

حکیم الزمیلی، معاون اول مجلس عراق، نیز ضمن دیدار از مقر وزارت دفاع و دیدار با جمعه عناد، وزیر دفاع، و رئیس ستاد ارتش، خواهان حفظ امنیت کشور شد. 

ترکیه نیز آن حمله را محکوم کرده است.