واکنش ملاحظه‌کارانه آمریکا نسبت به حمله موشکی جمهوری اسلامی به اربیل

مقامات آمریکا تاکید کردند که هدف حمله به اربیل، آن کشور نبوده است اما وعده به تجهیز پدافندی عراق دادند

روز یکشنبه، ۱۳ مارس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، حمله ایران با موشک‌های بالستیک را به اربیل،‌ مرکز اقلیم کردستان عراق، محکوم کرد و گفت واشنگتن می‌کوشد عراق را به قابلیت پدافند موشکی برای دفاع از خود مجهز کند. 

وزارت خارجه عراق نیز ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، را احضار کرد و گفت خواهان «توضیح صریح و روشن» در رابطه با حمله به اربیل است. شورای امنیت ملی عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «عراق از مجاری دیپلماتیک خواهان توضیح صریح و روشن از طرف ایرانی شده است و منتظر است که رهبری سیاسی ایران این حمله را محکوم کند.»

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت که سفیر ایران احضار شده است تا بغداد به حمله به اربیل و به خسارت‌های مالی به بار آمده، «اعتراض کند.»

این حمله در بامداد یکشنبه انجام شد و در حالی که دولت ایران واکنشی رسمی به آن نشان نداده است، سپاه پاسداران آن‌ را حمله‌ای به مواضع اسرائيل در کردستان عراق اعلام کرده است؛ نمونه دیگری از میدان‌داری سپاه در مقابل نهادهای رسمی دولت ایران یا همان چیزی که جواد ظریف، وزیر خارجه سابق، به عنوان تقابل «میدان» و «دیپلماسی» از آن یاد کرد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از طرفداران سپاه در رسانه‌های اجتماعی حتی فهرستی از ۹ نفر که آن‌ها را کشته‌شدگان حمله می‌دانند، منتشر کرده‌اند، اما آن فهرست با تمسخر گسترده مخاطبان در ایران و عراق مواجه شده است، به‌خصوص به این علت که بیشتر نام‌ها تنها با اسم کوچک ذکر شده‌اند. برخی از کاربران طرفدار سپاه نیز آن فهرست را تقلبی دانسته‌اند. خبرگزاری تسنیم اما به نقل از یک «منبع آگاه» مدعی احتمال بالای تلفات اسرائيلی‌ها در طول آن حمله شده است، که بعید به نظر می‌رسد. تسنیم در گزارش‌های خود همچنین مدعی شده است که روزنامه «هاآٰرتز» اسرائیل به هدف قرار گرفتن اسرائيل در آن حمله «اعتراف» کرده است. این در حالی است که آن روزنامه خبر حمله مذکور را تنها به نقل از منابع ایرانی بازگو کرده است.

اقلیم کردستان عراق و اسرائیل البته روابطی دیرینه با چند ده سال سابقه دارند. 

آقای سالیوان در گفت‌وگو با برنامه «فِیس ده نیشن» در شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت که هیچ شهروند آمریکا در آن حمله آسیب ندیده است و هیچ‌یک از پایگاه‌های آمریکا نیز مورد هدف نبوده‌اند. او اما تاکید کرد که واشنگتن برای دفاع از مردم، منافع، و متحدانش تلاش خواهد کرد. او گفت: «ما با دولت عراق و با دولت در کردستان عراق در گفت‌وگو هستیم و از جمله اهداف‌مان کمک به آن‌ها برای دستیابی به ظرفیت‌های پدافند موشکی برای دفاع از خودشان در شهرهای خودشان است.»

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز روز یکشنبه گفت که آمریکا باور ندارد که کنسولگری آن کشور در اربیل، هدف حمله بوده است. آن حمله در محلی نزدیک به ساختمان در حال احداث کنسولگری جدید آمریکا در اربیل صورت گرفته است، اما رسانه‌های سپاه نیز تایید کردند که هدف حمله، اسرائیل بوده و دور از پایگاه‌های آمریکایی‌ها بوده است. 

خانم شرمن در گفت‌وگو با برنامه «فاکس نیوز ساندِی» گفت: «ما باور نداریم که کنسولگری هدف این حمله بوده است… این حمله‌ای به حق حاکمیت عراق است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با صدور بیانیه‌ای گفت که آمریکا حملات به اربیل را «به شدت محکوم می‌کند»، و تایید کرد که آن حملات از جانب ایران بوده‌اند و «نقض حق حاکمیت عراق هستند.» آقای پرایس در بیانیه خود گفت: «هیچ یک از نهادهای آمریکا صدمه ندیدند و خدمه آمریکایی زخمی نشدند و هیچ نشانه‌ای نیست که هدف‌شان آمریکا بوده است.»

پرایس در ادامه تاکید کرد: «ایران می‌بایست بلافاصله دست از این حملات بردارد، به حق حاکمیت عراق احترام بگذارد، و از دخالت در مسائل داخلی عراق دست بردارد. آمریکا در کنار شرکای عراقی خود، از جمله در اقلیم کردستان، می‌ایستد و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا در آن اقلیم از خودشان دفاع کنند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق گفت که هدف حمله نه پایگاه‌های خارجی، که مناطق مسکونی بوده‌ است. 

مقتدی صدر، روحانی و رهبر سیاسی شیعه در بغداد، نیز حمله به اربیل را محکوم کرد و گفت در مورد هرگونه حضور اسرائيلی‌ها در اربیل تحقیق مي‌شود. آقای صدر در ماه‌های اخیر از متحدان سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق، حزب حاکم در اقلیم کردستان، محسوب می‌شود و می‌کوشد در کنار آن‌ها و احزاب جامعه سنی‌های عراق، دولتی مستقل تشکیل دهد که با نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در عراق، مقابله کند.