ترکیه: عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان نداریم

وزیر خارجه ترکیه گفت دولت طالبان هنوز به وعده‌هایش برای به رسمیت شناخته شدن عمل نکرده‌ است

مولوی امیرخان متقی (چپ) در جریان نشست با شماری از وزرای خارجه کشورهای منطقه، از جمله با مولود چاووش‌اوغلو، دیدار کرد- @MevlutCavusoglu/ Twitter

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در یک کنفرانس خبری در پایان مجمع دپیلماسی آنتالیا که بعدازظهر روز یکشنبه ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) برگزار شد، گفت، ترکیه برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای ندارد و مانند بقیه دولت‌های جهان، می‌خواهد شاهد پیشرفت‌های واقعی در افغانستان باشد.

او تصریح کرد: «ما عجله‌ای در به رسمیت شناختن طالبان نداریم. تاکنون پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، اما گام‌های مثبت فراوانی باید برداشته شوند تا در مورد به رسمیت شناختن طالبان صحبت کنیم.»

چاووش‌اوغلو تاکید کرد که طالبان به وعده‌های خود برای به رسمیت شناخته شدن عمل نکرده است و باید گام‌های بیشتری در این راستا برداشته شود. او با اشاره به ضرورت شکل‌گیری یک دولت همه‌شمول در افغانستان، گفت: «بدون به رسمیت شناختن طالبان، بسیاری از مشکلات حل نمی‌شوند. اما طالبان باید به وعده‌هایی که به جهان داده‌اند عمل کنند. ما پیام‌های مثبتی دریافت می‌کنیم، اما لازم است که گام‌های مثبت برداشته شوند.»

با این حال، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که به رسمیت شناخته شدن طالبان که اکنون قدرت را در افغانستان در اختیار دارند، می‌تواند بسیاری از مشکلات را در زمینه کمک‌رسانی به مردم افغانستان و افزایش فعالیت‌های امداد رسانی، حل کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولود چاووش‌اوغلو در مورد توافق میان قطر، ترکیه، و طالبان بر سر مدیریت فرودگاه‌ کابل و چهار فرودگاه دیگر افغانستان، نیز گفت که مذاکرات در آن زمینه جریان دارد و هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. به گفته او، نبود دیدگاه واحد در میان طالبان، باعث شده است تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.  اما او تاکید ورزید که گفت‌وگوها در دوحه، آنکارا، و کابل، همچنان جریان دارد و همه طرف‌ها تمایل دارند که در آن مورد به نتیجه واحدی برسند.

مجمع دیپلماسی آنتالیا، روز جمعه، ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) با حضور ده‌ها تن از مقام‌های سیاسی کشورهای جهان آغاز شد و تا بعد از ظهر یکشنبه، ۱۳ مارس، ادامه داشت. هیاتی از گروه طالبان به رهبری مولوی امیرخان متقی نیز به آن نشست دعوت شده بود. مولوی متقی در جریان نشست با شماری از وزرای خارجه کشورهای منطقه، از جمله با مولود چاووش‌اوغلو، دیدار کرد. وزارت خارجه طالبان با نشر بیانیه‌هایی اطلاع داد که متقی در دیدارهای خود با وزرای خارجه کشورهای مختلف، پیام طالبان را مبنی بر تمایل به تامین روابط خوب با همه کشورها، به همه رسانیده است. 

متقی در سخنرانی‌ خود در روز دوم مجمع دیپلماسی آنتالیا، گفت که افغانستان اکنون تحت اداره کامل طالبان است و پس از ۴۳ سال، به گونه یکدست رهبری می‌شود. او ادعا کرد که طالبان شرایط را برای به رسمیت شناخته شدن دولتش تکمیل کرده است و کشورهای جهان باید در این راستا اقدام کنند. وزیر خارجه طالبان همچنین خواستار آزادی بی‌قید و شرط ذخایر ارزی افغانستان شد که در بانک‌های کشورهای غربی، از جمله در ایالات متحده، مسدود شده است. 

وزارت خارجه طالبان ادعا نکرده است که در جریان ملاقات میان متقی و توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، توافق شد که ذخایر ارزی افغانستان به بانک مرکزی آن کشور که در کنترل طالبان است، سپرده شود، اما توماس وست تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده است.