لاوروف:‌ مسکو در به رسمیت شناختن دولت طالبان عجله‌ ندارد

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را گروهی تروریستی اعلام کرد اما از آن زمان به این سو میزبان چندین دور مذاکرات در مورد افغانستان بود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه-SHAMIL ZHUMATOV / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت که مسکو در به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان «عجله ندارد» و خواستار گفت‌وگوهای فراگیر میان تمامی نیروهای سیاسی در افغانستان شد.

لاوروف گفت که روسیه «درست مانند کشورهای دیگر عجله‌ای در به رسمیت شناختن دولت طالبان ندارد.»

او در عین حال به صحبتهای طالبان اشاره کرد و گفت «طالبان علاقمندی خود به داشتن دولتی با مشارکت تمامی نیروهای سیاسی را اعلام کرده‌اند.»

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را گروهی تروریستی اعلام کرد اما از آن زمان به این سو میزبان چندین دور مذاکرات در مورد افغانستان بود، و آخرین بار در ماه مارس گذشته میزبان مذاکراتی بود که طالبان نیز در آن مشارکت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو در جنگی ده ساله در افغانستان جنگید و سربازان شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ از افغانستان خارج شدند. روسیه در رقابت با آمریکا بر سر نفوذ در افغانستان، به عنوان میانجی آن کشور بازگشت و تلاش کرد تا به جناح‌های مختلف در افغانستان دسترسی یابد.

بیشتر کشورهای جهان اعلام کرده‌اند که اگر طالبان دولتی فراگیر که به ارزش‌های حقوق بشری احترام می‌گذارد و حقوق زنان و اقلیت‌ها را رعایت می‌کند، تشکیل ندهند، از به رسمیت شناختن آنان خودداری می‌کنند. طالبان نیز با آگاهی از وضعیت یاد شده، هنوز برای اعلام امارت اسلامی در افغانستان اقدام نکرده‌ است.

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز جلسه‌ای اضطراری را با موضوع افغانستان برگزار کرد. در این جلسه که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت حضور داشتند، وضعیت غیرنظامیان در افغانستان نگران‌کننده عنوان شد.

طالبان روز یکشنبه ۲۴ مرداد، پس‌ از ورود به کابل کنترل این شهر را در دست گرفتند.

بیشتر از جهان