وزیر خارجه ترکیه: دنیا نباید در به رسمیت شناختن طالبان شتاب کند

مولود چاووش‌اوغلو: دولت جدید افغانستان باید فراگیر باشد و تنها شامل طالبان نباشد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه در گفتگویی با یک شبکه تلویزیونی این کشور، مواضع آنکارا را در باره تحولات افغانستان توضیح داد.

او در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا ترکیه موجودیت طالبان را به رسمیت خواهد شناخت یا خیر، گفت: «نباید در این خصوص عجولانه عمل کرد. به همه جهان توصیه می‌کنیم که عجله نکنند. باید در افغانستان دولتی متکی بر پایه‌های گسترده اجتماعی تاسیس شود. این دولت باید فراگیر باشد و تنها شامل طالبان نباشد. جامعه بین‌الملل باید به صورت واحدعمل کند.»

او افزود: «علاوه بر این، خواستار حفظ حقوق زنان و ایفای نقش نمایندگی از سوی آنان هستیم. با توجه به شرایط و وقایع عمل خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به این که ترکیه به صورت جداگانه با قطر و ایالات متحده آمریکا در خصوص مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل همکاری می‌کند گفت: «فرودگاه کابل در حال حاضر برای فرود هواپیماهای حامل کمک‌های انسانی و برخی پروازهای فنی باز شده‌است. چند برنامه سفر داخلی نیز شروع شده است.»

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما بخش بزرگی از شهروندان خود را که خواهان بازگشت به ترکیه بودند، از افغانستان خارج کردیم. نزدیک به  ۱۴۰۰ نفر را از افغانستان بیرون بردیم.»

چاووش‌اوغلو همچنین گفت که ترکیه تاکنون مسئولیت انسانی و اخلاقی خود را در قبال افغانستان بیش از هر کشور دیگر به جای آورده‌است، اما افزود که کشورش توان پذیرش پناهندگان بیشتر را ندارد. «در مورد مسئله مهاجرین از موضعی انسانی پیروی می‌کنیم ولی این یک مشکل جهانی است.»