چالش های تشکیل دولت وحدت ملی در اسرائیل

حضور گروه های مذهبی در دولت وحدت ملی چالش بر انگیز است

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

به نظر می رسد طرح ایجاد دولت وحدت ملی میان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی سفید به رهبری بنی گانتز با موانعی زیادی روبرو است و ممکن است منجر به اجرای مجدد انتخابات پارلمانی اسرائیل شود، مسئله ای که همگان با آن مخالف اند و رئیس جمهور اسرائیل در تلاش برای پایان دادن اختلافات میان دو جانب است.

روز سه شنبه گذشته، نخستین دیدار هیئت های دو طرف، بدون رسیدن به توافق پایان یافت، افزون برآن، نمایندگان حزب لیکود، هیئت مذاکره کننده ائتلاف آبی سفید را متهم به ایجاد موانع و عدم پذیرش گروه های مذهبی و راست گرا ها در دولت وحدت ملی کردند. اما برخی منابع متعلق به جناح های راست و گروه های مذهبی اظهار داشتند که بنیامین نتانیاهو، مسئله ای سهم گیری گروه های مذهبی و راست گرا ها را نادیده می گیرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات، بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای مدت بیش از 2 ساعت به بحث و گفت پرداختند اما مذاکرات آن ها برای تشکیل دولت وحدت ملی به نتیجه نرسید. در همین حال، منابعی از ائتلاف آبی سفید می گویند، یگانه موضوع که بنیامین نتانیاهو در مذاکرات به آن اهمیت می دهد، چرخش مقام نخست وزیری میان او و بنی گانتز است بدون این که توجهی به جناح های راست و مذهبی داشته باشد. پس از افزایش اختلافات میان حزب لیکود و ائتلاف آبی سفید و احتمال ناکامی مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت ملی، ریاست جمهوری اسرائیل در صدد استفاده از گزینه ای دیگری است و احتمال می رود، رئیس جمهور اسرائیل وادار به پذیرش پیشنهاد 55 نفر از نمایندگان پارلمان شود و بنیامین نتانیاهو را دستور به تشکیل دولت دهد.

اختلاف در مورد دوره تصدی مقام نخست وزیری

در حالی که موافقت به تشکیل دولت وحدت ملی و تناوب مقام نخست وزیری میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز یکی از احتمالات پیش رو است اما نتانیاهو راضی به چنین دولتی نیست و ممکن است در بهترین حالت، پست نخست وزیری را در سال اخیر این دوره، به بنی گانتز واگذار کند.

در همین راستا، مقامات ائتلاف آبی سفید، خاطر نشان کردند که با توجه به لجاجت حزب لیکود و اصرار احزاب مذهبی و راست گرا، مذاکرات با چالش های سختی رو به رو است و با آن که بنی گانتز اولویت به تصدی پست نخست وزیری را در قدم اول دارد اما گمان نمی رود که گفت و گو ها به نتیجه ای برسد.

از جمله موضوعاتی که منجر به تشدید اختلافات می شود، تمایل ائتلاف آبی سفید به تشکیل دولت وحدت ملی سکولار است که در آن جایی برای احزاب مذهبی وجود ندارد.

از سوی دیگر، ائتلاف آبی سفید قصد اقداماتی از جمله، موافقت به ازدواج های مدنی، باز کردن منافع تجاری، راه اندازی حمل و نقل عمومی در بعضی از شهرها در روزهای شنبه، جذب مردان مذهبی به ارتش و محدود کردن دوره نخست وزیری دارد، اما حزب لیکود که حمایت احزاب مذهبی را با خود دارد، با این اقدامات مخالفت می کند.

در همین حال، آویگدور لیبرمن که خود را مستحق بی چون و چرایی تشکیل دولت می داند، با ظهور در رسانه ها، گروه های مذهبی را تشبیه به دزدان دریایی کرده و تأکید دارد که هرگز حاضر نیست در دولتی که مذهبی ها نقش داشته باشند، سهم بگیرد.

اما نتانیاهو همزمان که در تلاش برای حفظ کرسی نخست وزیری است، سعی می کند با بهره برداری از کلیه ای امکانات و توانایی ها، اتهامات وارده علیه خود را بی اساس قلمداد کند. وی از حضور در جلسات دادگاه خودداری می کند و تنها به فرستادن وکیل خود به جلسات رسیدگی به اتهامات بسنده می کند و در تلاش است تا دادستان کل کشور را وادار به رد اتهامات وارده کند.

پس از شمارش آرای انتخابات اخیر، تصمیم بر این شد تا میزان اتهامات وارده علیه نتانیاهو، دست کم گرفته شود و دادگاه او را به مجازات اندکی محاکمه کند و در نتیجه، زندگی سیاسی بنیامین نتانیاهو بدون محاکمه بعدی پایان یابد. اما طبق اظهارات برخی از افراد نزدیک به نتانیاهو، وی از موافقت به انجام چنین معامله ای که اتهامات وارده علیه او را کاهش می دهد، خودداری می کند.

قرار است جلسات دادرسی به پرونده نتانیاهو در روز های 2 و 3 ماه اکتبر برگزار شود، سپس کیفرخواست علیه او چند روز بعد منتشر شود.

براساس کیفرخواست منتشر شده توسط مشاور حقوقی، نتانیاهو با سوء استفاده از مقام دولتی، اقدام به انجام یک معامله تجاری کرده که برای او حد اقل مبلغ 1.8 میلیارد شیکل (حدود 51 میلیون دلار) سود داشته است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه