سعید تمجیدی با وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شد

پیشتر دادگاه بدوی سه معترض آبان ۹۸ را به اعدام محکوم کرده بود که تمجیدی یکی از آنان بود

سعید تمجیدی، از معترضان آبان ۹۸ که پیش‌تر به اعدام محکوم شده بود، روز یکشنبه، ۲۲ اسفند، با تودیع قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان بزرگ تهران آزاد شد.

حدود هشت ماه پس از اعتراض‌های آبان ۹۸ که به کشتار و دستگیری تعداد زیادی از معترضان منجر شد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه‌ قضاییه، در یک نشست خبری از صدور احکام اعدام برای سه نفر از معترضان خبر داد و گفت که جمهوری اسلامی ایران در اجرای حکم اعدام با کسی شوخی ندارد.

امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی سه معترضی بودند که برای آنان حکم اعدام صادر شد، بدون اینکه جزئیات دادگاه‌های آنان اعلام شود و وکلایشان به پرونده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در آخرین روزهای آبان ۹۸ ابتدا امیرحسین مرادی را دستگیر کردند. پس از دستگیری او، محمد رجبی و سعید تمجیدی به ترکیه گریختند و خود را به نماینده سازمان ملل در این کشور معرفی کردند، اما پلیس ترکیه آنان را بازداشت کرد و به ایران بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض اعتراض‌های آبان موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشت و بسیاری از کاربران با هشتگ «اعدام نکنید» به اجرای این حکم اعتراض کردند؛ به‌ طوری‌ که این هشتگ برای چند ساعت، فراگیرترین هشتگ توییتر در دنیا شد.

پس از تعویق حکم اعدام، درخواست اعاده دادرسی سعید تمجیدی، امیرحسین مرادی و محمد رجبی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و اواسط آذرماه همان سال، نیز شعبه ۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام آنان را نقض کرد و اتهام «محاربه» آنان را نپذیرفت.

سه معترض آبان علاوه بر حکم اعدام در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق نیز محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، پس از نقض حکم اعدام، پرونده سعید تمجیدی، محمد رجبی و امیرحسین مرادی «برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به عنوان شعبه هم‌عرض ارجاع داده شد، اما به دلیل تغییر رئیس شعبه، جلسه رسیدگی به پرونده به تعویق افتاد و مجددا در اسفند ۱۳۹۹ برای تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ وقت تعیین شد. در نهایت به دلیل حضور نیافتن قاضی دوم، جلسه دادگاه دو بار دیگر هم به تعویق افتاد.»

سعید تمجیدی روز یکشنبه، ۲۲ اسفند، در حالی آزاد شد که خانواده‌اش مجبور بودند برای آزادی موقت او وثیقه پنج‌ میلیارد تومانی تامین کنند. ویدیوی لحظه‌ آزادی او که مادرش را در آغوش کشیده‌ است، مورد توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت و بارها بازنشر شد.

کمی‌ پیش‌ از این نیز امیرحسین مرادی با قرار وثیقه چهار میلیارد تومانی آزاد شده بود.