«حسین رونقی، فعال حقوق بشر، بازداشت شد»

برادر حسین رونقی می‌گوید از بامداد چهارشنبه که آقای رونقی از خانه خارج شد، دیگر از او خبری نیست

حسین رونقی در کنار پدر و مادر خود- عکس از سایت کمپین حقوق بشر ایران

برخی گزارش‌های تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی در روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، از بازداشت حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و آزادی بیان در ایران، به‌دست ماموران امنیتی حکایت دارند.

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، در توییتی نوشت: «برادرم از صبح که از خانه خارج شده، ازش خبری نیست. طبق گفته بعضی دوستان، چندین بار با شماره ناشناس سازمانی باهاش تماس گرفته شده.»

او با بیان اینکه برادرش امروز در پیامی گفته بوده است «اگر از من خبری نشد خبررسانی کنید»، افزود: «هر اتفاقی برای حسین بیفتد، مسئول بیت رهبری، سپاه، قوه قضاییه است.»

حسین رونقی به دنبال اعتراضات خیابانی سال ۱۳۸۸ دستگیر شد، و پس از چند ماه بازداشت موقت، در مهر ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

او به دلیل اعتراض به حبس خود و خودداری از «اعتراف اجباری»، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یک کلیه خود را در دوران حبس از دست داد، و در نهایت در تیر ۱۳۹۸ از زندان آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ملکی روز سه‌شنبه تصویب «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را در کمیسیون ویژه مجلس، تصمیم کلیت نظام بر اساس خواست رهبر جمهوری اسلامی  ایران دانست.

او در توییتی در آن باره نوشت: «اگر نمی‌توانید حقیقت در مورد طرح صیانت و سانسور اینترنت را بنویسید، روی حقیقت خاک نپاشید.»

مجید توکلی، فعال مدنی شناخته‌شده در ایران، نیز اندکی پیش‌تر در روز چهارشنبه، در تويیتی نوشت «از صبح امروز خبری از حسین رونقی نیست و خانواده و ما (دوستانش) خیلی نگرانیم.»

او افزود: «حسین از قهرمانان آزادی است و بیش از همه در این دو دهه برای آزادی اینترنت کوشش کرده است. او همیشه با شجاعت، صدای مردم بوده و برای دموکراسی، حقوق‌بشر و یک ایران آزاد جنگیده است.»

حسین رونقی در گفت‌وگویی با نشریه آلمانی «بیلد» که هشتم بهمن منتشر شد، با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر در ایران، از رسانه‌های غربی انتقاد کرد که به اندازه کافی در باره وضعیت ایران گزارش نمی‌دهند.