غریب آبادی: دستگیری حمید نوری تبانی بین نظام قضایی سوئد و مجاهدین خلق است

در حالی که حمید نوری در دادگاه علنی از برخورد خوب سیستم قضایی سوئد و امکانات مناسب در زندان سخن گفت، غریب آبادی مدعی شد که نوری از خدمات درمانی برخوردار نیست

بزخلاف ادعای غریب آبادی، احمد معصومی‌فر،  سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران گفت که با نوری ملاقات کرده است- عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر

در حالی که محاکمه حمید نوری همچنان در سوئد ادامه دارد و هر روز ابعاد بیشتری از اقدامات جمهوری اسلامی در کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ افشا می‌شود، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: «دستگیری نوری در فرودگاه استکهلم در ۱۹ آبان ۱۳۹۸(۹ نوامبر ۲۰۱۹)، حاکی از یک تله‌گذاری و تبانی بین نظام قضایی سوئد و سازمان مجاهدین خلق است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، او در این زمینه افزود: «دو نفر از اعضای این گروه گزارشی را حاوی ادعاها و اتهامات واهی علیه نوری در آبان ۱۳۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس به مقامات سوئدی ارائه می‌کنند و هم‌زمان به بهانه حل‌وفصل اختلاف خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.»

حمید نوری، دادیار پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در زندان گوهردشت کرج، به اتهام جنایات جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌المللی) و قتل عمد به دلیل مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷ در سوئد محاکمه می‌شود.

بر اساس دادخواست قرائت‌شده در دادگاهی که در استکلهم در روز ۲۱ مرداد سال جاری برگزار شد،  حمید نوری ازجمله افرادی بود که در این روند، به‌طور سیستماتیک زندانیان سیاسی را به‌شدت شکنجه می‌داد. دادستان همچنین به موارد مختلفی از اظهار آمادگی حمید نوری برای شلاق زدن زندانیان سیاسی اشاره کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که در ایران بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی حتی از محل حبس فرد دستگیر شده مطلع نیستند، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت که در طول مدت حدود دو سال پس از بازداشت، خانواده نوری اجازه ملاقات به آن‌ها ندادند.

احمد معصومی‌فر، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در سوئد روز شنبه ۳۰ مرداد در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر، نوشت که پس از ۲۰ روز پیگیری توانسته با او ملاقات کند.

مسعودی‌فر نوشته که در یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری سوئد، به «نقض حقوق زندانی»‌ اعتراض کرده و خواستار تحقیق درباره مواردی چون «ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی و شکنجه جسمی و روحی» فرد زندانی شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در آذرماه ۱۳۹۸ مدعی شده بود، بازداشت حمید نوری در ارتباط با اعدام‌های سال ۶۷ در سوئد «توطئه» است و در عین حال گفت: «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند.» 

زندانیان دهه ۶۰ تاکید دارند که حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی در شکنجه و قتل زندانیان در مشارکت داشته است.

از طرف دیگر درحالی‌که حمید نوری در دادگاه علنی از برخورد خوب سیستم قضایی سوئد و امکان مناسب در زندان سخن گفت، کاظم غریب آبادی مدعی شد که نوری از خدمات درمانی لازم برخوردار نیست.

مشخص نیست چطور خود متهم در دادگاه علنی و در برابر رسانه‌ها نظر دیگری دارد اما دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران سخنان او را قبول نمی کند.