توقیف اموال آبراموویچ تیم چلسی را تا مرز فروپاشی کشانده است

دولت انگلستان اعلام کرد که تمام دارایی‌های او در این کشور مسدود شده است و فروش باشگاه ممکن نیست

تمام حساب‌های باشگاه و حتی حساب‌های آبراموویچ در بانک بارکلی انگلستان مسدود شد - Ben STANSALL / AFP

درحالی‌که نزدیک به دو هفته از جنگ بین روسیه و اوکراین می‌گذرد و حملات روسیه به خاک اوکراین کماکان ادامه دارد، این موضوع پیامدهای زیادی برای ورزش در سراسر دنیا داشت. مهم‌ترین آن‌ها در کشور انگلستان و در باشگاه چلسی خلاصه می‌شود؛ جایی که مالک ثروتمند روس آن، رومن آبراموویچ تحت تحریم کشور انگلستان قرار گرفت.

موضوع از جایی آغاز شد که در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین، سیاستمداران بزرگ در پارلمان بریتانیا مدعی شدند که آبراموویچ از متحدان و دوستان نزدیک پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است و باید کلیه اموال و دارایی‌های او در کشور انگلستان مصادره شود. درنهایت این فشارها باعث شد تا آبراموویچ از مدیریت باشگاه استعفا بدهد و انجام امور را به سازمان خیریه باشگاه واگذار کند.

انتقادها از سوی مخالفان او در انگلستان به حدی پیش رفت که او چند روز پس از واگذاری مدیریت باشگاه اعلام کرد که قصد فروش باشگاه چلسی را دارد و پول آن را صرف امور جنگ‌زدگان بحران روسیه و اوکراین خواهد کرد. عده‌ای از تاجران و میلیاردهای بزرگ از سوئیس گرفته تا ترکیه و حتی بریتانیا نیز برای خرید باشگاه اعلام آمادگی کردند، اما به یک‌باره همه چیز متوقف شد.

دولت انگلستان اعلام کرد که تمام دارایی‌های او در این کشور مسدود شده است و فروش باشگاه ممکن نیست. در ابتدا تمام حساب‌های باشگاه و حتی حساب‌های آبراموویچ در بانک بارکلی انگلستان مسدود شد و پس‌ازاین موضوع بود که شرکت ‌تری که پشتیبان اصلی تیم فوتبال چلسی است، اعلام کرد که قرارداد خود را به‌صورت یک‌طرفه با این باشگاه لغو کرده است و ازاین‌پس این باشگاه اجازه ندارد تبلیغات این شرکت را روی پیراهن خود داشته باشد.

شرکت خودروسازی هیوندای نیز که دیگر حمایت‌کننده مالی باشگاه است، در حال بررسی شرایط به وجود آمده است و به‌احتمال فراوان آن‌ها نیز قرارداد خود را با این باشگاه فسخ خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروشگاه باشگاه چلسی نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و اجازه فروش هیچ‌گونه پیراهن و لوازم ورزشی که مربوط به باشگاه می‌شود را نخواهد داشت. همچنین باشگاه اجازه خریدوفروش یا تمدید قرارداد بازیکنان تا انتهای فصل را ندارد و تنها قرار است تا حقوق بازیکنان تا انتهای فصل بدون مشکل به آن‌ها پرداخت شود.

این تصمیمی بود که دولت بریتانیا برای باشگاه چلسی در نظر گرفت و با توجه به مالکیت ۱۰۰ درصد آبراموویچ بر باشگاه چلسی به آن‌ها اجازه فعالیت داده شد. اما این پایان کار نیست و کمپانی نایکی که پشتیبان پوشاک و لوازم ورزشی باشگاه چلسی است نیز می‌خواهد تا قرارداد خود را با این باشگاه لغو کند.

به نظر می‌رسد آن‌ها شرایط خود را برای باشگاه لندن ارسال کرده‌اند و ممکن است طی چند روز آینده این موضوع رنگ واقعیت به خود بگیرد. تیم فوتبال چلسی در هفته جاری در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانی باید به مصاف تیم فوتبال لیل در کشور فرانسه برود و گفته می‌شود به خاطر مسدود شدن حساب‌های باشگاه امکان سفر هوایی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت و آن‌ها باید زمینی و با اتوبوس به فرانسه بروند.

رومن آبراموویچ نیز پس از مشاهده مشکلات به وجود آمده برای باشگاه اعلام کرد که با فروش باشگاه تحت نظارت دولت انگلستان موافق است و شاید راه دیگری نیز نداشت. برای تیم فوتبال و باشگاه چلسی روزهایی بسیار سرنوشت‌ساز در پیش خواهد بود؛ تیمی که سال گذشته قهرمان رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شد و کمتر از یک ماه پیش قهرمانی در باشگاه‌های جهان را نیز تجربه کرد، حالا در خطر سقوط حتی به لیگ چمپیونشیپ قرار دارد.

 

بیشتر از فوتبال