درخواست بریتانیا و فرانسه برای رفع «عوامل خارجی» منجر به وقفه در مذاکرات برجام

«عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل شوند یا توافق احتمالا از هم می‌پاشد»

به دنبال اعلام وقفه در مذاکرات احیای برجام، نمایندگان بریتانیا و فرانسه تاکید کردند «عوامل خارجی» که منجر به بروز این وقفه شده است باید ظرف چند روز آینده حل و فصل شوند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشتر در روز جمعه از توقف مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران در وین خبر داد و علت آن را «عوامل خارجی» اعلام کرد.

استفانی القاق مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا در پیامی در توئیتر ضمن ابراز تاسف عمیق از وقفه ایجاد شده نوشت: «توافق منصفانه و جامع روی میز است؛ آماده برای نتیجه‌گیری است.»

وی در ادامه تاکید کرد که «عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل شوند یا توافق احتمالا از هم می‌پاشد.»

فیلیچه ارِرا همتای فرانسوی او نیز با انتشار توئیتی موضعی مشابه را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اعلام توقف مذاکرات، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران وین را به مقصد تهران ترک کرد.

جوزپ بورل در توئیت خود توضیحی درباره «عوامل خارجی» مورد اشاره ارائه نداد. اما این گمانه‌زنی مطرح است که خواسته‌های اخیر روسیه مشکل جدیدی است که مطرح شده است.

نشریه اینترنتی پولیتیکو روز پنجشنبه در گزارشی در همین ارتباط از قول دو دیپلمات غربی نوشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل درخواست‌های روسیه در آستانه شکست است.»

روسیه که پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های غرب مواجه شده است قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن توافق، تضمین‌هایی برای ادامه روابط تجاری خود با ایران دریافت کند.

با این حال میخائیل اولیانوف نماینده روسیه امروز به خبرنگاران گفت به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها به روسیه بستگی ندارد و بازیگران دیگری هستند که باید مسائل بین خودشان را حل کنند.