مذاکرات وین متوقف شد

جوزف بورل: «توقف مذاکرات در این شرایط لازم بود»

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران در وین خبر داد و علت آن را «عوامل خارجی» اعلام کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در توییتی نوشت: «وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی ضروری است.»

او در عین حال افزود: «متن نهایی توافق آماده و روی میز است. من و تیمم به‌عنوان هماهنگ‌کننده به ارتباط با همه طرف‌های برجام از جمله ایالات‌متحده برای غلبه بر شرایط فعلی و دستیابی به توافق ادامه می‌دهیم.»

از هنگام مطرح شدن شرط تازه روسیه، این حدس زده می‌شد که جمهوری اسلامی نتواند یا نخواهد در مقابل خواسته مسکو مقاومت کند و همین امر به ناکامی مذاکراتی بینجامد که پس از ۱۱ ماه، قرار بود به تحریم‌های هسته‌ای ایران پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه ۱۰ مارس، وب‌سایت پولیتیکو در گزارشی، به نقل از دو دیپلمات غربی نوشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل درخواست‌های روسیه در آستانه شکست است.»

دیپلمات‌های غربی گفتند که مذاکرات هسته‌ای در آخرین نقطه به دلیل شرط‌های جدید روسیه در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنان، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند راهی برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه بیابند و به همین دلیل احتمال دارد که مذاکرات وین، پس از ۱۱ ماه متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی مواجه شد و حالا قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی مستثنی کند و از کشورهای غربی تضمین کتبی بگیرد.