جوزپ بورل خواستار انعطاف‌پذیری بیشتر ایران و آمریکا در مذاکرات برجام شد

۱۱ ماه گفت‌وگوی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا با هدف بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی به مرحله نهایی خود رسیده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا-François WALSCHAERTS / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بورل در این تماس گفت: «مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد و اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند بر محدودیت زمانی غلبه کنند.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود: «موضوع تضمین اقتصادی برای ایران مهم است و ما از تحقق آن حمایت می‌کنیم. ما و شما به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد؛ زیرا مسیری طولانی را طی کرده‌ایم.»

وزیر خارجه ایران نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: «اگر واقع‌بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیکیم.»

امیرعبداللهیان افزود: «طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا توجیه منطقی ندارد و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است و نمی‌تواند هر روز حرف جدید و متفاوتی را به ما منتقل کند.»

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران در ادامه اظهارات خود خطاب به طرف اروپایی تاکید کرد که برخی مباحث که با «قهرمانان ملی» ایران مرتبط است، قابل مذاکره نیست. او در این باره توضیح بیشتری ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که فرانسه پیش‌تر در روز پنجشنبه هشدار داد که فرصت برای رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام در حال پایان است و از همه طرف‌ها خواست برای دستیابی به توافق رویکردی مسئولانه در پیش گیرند.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «ما به توافق بسیار نزدیکیم؛ اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.» او از اینکه تاخیر بیشتر امکان رسیدن به نتیجه را به خطر بیندازد، ابراز نگرانی کرد.

۱۱ ماه گفت‌وگوی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در پایتخت اتریش با هدف بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی به مرحله نهایی خود رسیده است. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، روز چهارشنبه پس از یک سفر کوتاه مشورتی به تهران، دوباره به وین بازگشت و با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات، دیدار کرد.