حسین شریعتمداری: تمام اروپا در برد موشک‌های ما قرار دارد

نماینده ولی فقیه روزنامه کیهان در بحبوحه مذاکرات وین، اروپا را تهدید نظامی کرد

شریعتمداری مدعی شد «بر فراز فلسطین اشغالی، هیچ کبوتری پرواز نمی‌کند، مگر آنکه با رادارهای ما گرفته ‌شود»‌ـBEHROUZ MEHRI/AFP

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، هم‌زمان با مذاکرات وین در اظهاراتی تهدیدآمیز گفت که «تمام خاک اروپا زیر بُرد موشک‌های نقطه‌زن جمهوری اسلامی» قرار دارد.

شریعتمداری روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، در رشت، تهدید علیه اروپا را مطرح و ادعا کرد که «بر فراز فلسطین اشغالی، هیچ کبوتری پرواز نمی‌کند، مگر آنکه با رادارهای ما گرفته ‌شود.»

مدیرمسئول روزنامه کیهان در سخنرانی‌اش از «انقلاب اسلامی» در ایران و برنامه «موشکی» جمهوری اسلامی با ‌عنوان دو عاملی نام برد که موجب «تحقیر» آمریکا شده است.

او همچنین ادعا کرد اگر جمهوری اسلامی «آمریکا را تحقیر نکرده بود، روسیه جرات حمله به اوکراین» را پیدا نمی‌‌کرد.

شریعتمداری هفته گذشته نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان، نوشته بود:‌«با هر جنگی که مردم در آن کشته شوند مخالفیم، اما در حمله به اوکراین حق با پوتین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمایت شریعتمداری از حمله روسیه به خاک اوکراین و بزرگ‌نمایی برنامه موشکی جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می‌گیرد که این دو مسئله بر مذاکرات وین سایه انداخته است.

روسیه که پس از حمله به اوکراین با تحریم‌های گسترده آمریکا و غرب مواجه شده است‌، در جریان مذاکرات وین شرط تازه‌ای مبنی بر دریافت «تضمین» از آمریکا مطرح کرد که این مسئله به شکننده‌تر شدن روند مذاکرات منجر شده است.

روسیه اعلام کرد که «ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.»

علاوه بر این درخواست غیرمنتظره روسیه، برنامه موشکی جمهوری اسلامی و خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی از دیگر مباحثی است که در مذاکرات وین همچنان در دستور کار طرفین قرار دارد.

علاوه بر آمریکا، اروپا و اسرائیل، کشور‌های همسایه ایران نیز به‌شدت نگران برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی‌اند، به‌طوری‌که عربستان و مصر در روز‌های اخیر با انتشار بیانیه‌ای مشترک، خواستار «رسیدگی جدی و موثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمامی اجزا و پیامد‌های آن» شده‌اند.