دفاع «کیهان» از حمله نظامی به اوکراین: اقدام روسیه تهاجم نیست

مسئولان جمهوری اسلامی ایران بی‌توجه به افکار عمومی داخل و خارج از کشور، به شکل واضحی پشت سر اقدامات پوتین قرارگرفته‌اند

حکومت ایران همچنان از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت می کند- عکس از پانا

در ادامه حمایت‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، روزنامه کیهان که بازتاب‌دهنده نظرات بیت رهبر جمهوری اسلامی است در مطلبی با ارجاع به جنگ جهانی دوم و حمله آلمان نازی به شوروی، نوشت: «تحولات اوکراین را طبعاً نمی‌توان «آغاز تهاجمی شدن روسیه» نام نهاد یا آن‌طور که بعضی تصور کرده‌اند، بحران اوکراین آغاز دوران جدیدی در نظام بین‌الملل نیست و این تقسیم تاریخ به‌پیش و پس از حمله نظامی به اوکراین نیست.»

این روزنامه در ادامه با تکرار ادعای اینکه «ما بدون شک با هر جنگی مخالفیم»، از اظهارات پوتین در مقابل غرب دفاع کرد و افزود: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در اولین نطق تلویزیونی خود پس از حمله به اوکراین، خطاب به مردم روسیه گفت برای «پیشگیری از یک خطر» دست به عملیات دفاعی زده است. او یادآوری کرد که روسیه در جریان جنگ جهانی دوم «بی‌طرف» بود و به وعده آلمان‌ها برای عدم حمله به روسیه اعتماد کرد و نتیجه این شد که روسیه ۲۰ میلیون نفر نیروی نظامی خود را از دست بدهد. درواقع پوتین هدف‌گذاری امنیتی این جنگ را ترسیم کرده است.

به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی ایران بی‌توجه به افکار عمومی داخل و خارج از کشور، به شکل واضحی پشت سر اقدامات پوتین قرار گرفته‌اند. اگرچه آن‌ها مدعی هستند که از جنگ حمایت نمی‌کنند، اما در حقیقت مشی دیگری را پیش‌گرفته‌اند.

در همان ابتدای تهاجم نظامی پوتین به اوکراین، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که دلیل بحران کنونی «ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد».

بخش‌های خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را «عملیات ویژه نظامی در شرق اوکراین» نامیدند و با دفاع همه‌جانبه از روسیه مدعی شدند که پوتین، باهدف «دفع حمله ارتش اوکراین» این عملیات را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صداوسیما، به نقل از پوتین، حمله روسیه به اوکراین را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و مدعی شد که «عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شد».

در ادامه این گزارش آمده است: «پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به‌گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از ولادیمیر پوتین مدعی شد که نظامیان اوکراینی با خودداری از پذیرش «دستورات غیرقانونی کی‌یف»، می‌توانند آزادانه منطقه فعالیت نظامی خود را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با تیتر «آغاز عملیات نظامی روسیه» گزارش‌های مربوط به درگیری‌ها را منتشر کرد و به نقل از راشاتودی، مدعی شد: «رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.»

فارس در ادامه این گزارش ادعا کرد که «تلاش‌های روسیه برای رسیدن به توافق، در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در گزارشی مشابه مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه «در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است».