شانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ همه گزینه‌ها علیه روسیه روی میز است

زلنسکی: روسیه «قاتلانی» را از سوریه برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است

زلنسکی: ارتش روسیه به بمباران مناطق غیرنظامی اوکراین ادامه می دهد – SERGEY BOBOK / AFP

جمعه ۲۰ اسفند‌ماه، شانزدهمین روز هجوم روسیه به اوکراین، با ادامه حمله‌های سنگین توپخانه‌‌ای و هوایی ارتش روسیه علیه شهرهای عمده اوکراین همراه ‌بود. به گفته مقام‌های محلی، ادامه بمباران در ماریوپل، این شهر را به «جهنم» تبدیل کرده است و مردم نمی‌توانند از آن خارج شوند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعمال نخستین دور تحریم‌ها علیه روسیه از آغاز حمله نظامی آن کشور به اوکراین تاکنون به‌سرعت عمل کرده‌اند و اگر لازم باشد، اقدام‌های بیشتری را نیز انجام خواهد داد.

مکرون روز جمعه در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در شهر ورسای فرانسه گفت: «ما برای اعمال تحریم‌های جدید آماده‌ایم؛ همه گزینه‌ها روی میز است.»

هم‌زمان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در یک نطق تلویزیونی در ارتباط با تداوم حمله نظامی روسیه به اوکراین، به مسکو درمورد هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. بایدن گفت تحریم‌هایی که تاکنون بر روسیه اعمال شده، ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور زده است و اعلام کرد ایالات متحده در گامی جدید، به روابط عادی تجاری خود با روسیه پایان می‌دهد.
رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد «گروه٧» نیز گام‌های بیشتری را برای تحت فشار گذاشتن بیشتر روسیه با هدف پایان دادن به تهاجم نظامی آن کشور در اوکراین برخواهد داشت.

صبح جمعه به وقت نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ادعای روسیه درباره «فعالیت‌های بیولوژیک آمریکا در اوکراین» تشکیل جلسه داد. نماینده سازمان ملل در امور خلع‌سلاح، در گزارشی در آغاز جلسه گفت که هیچ شواهدی درباره استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین در دست نیست. نماینده روسیه در این جلسه گفت که ایالات متحده هزینه تحقیقات درباره استفاده از میکروب‌ها و ویروس‌های کشنده را که از جانوران قابل انتقال به انسان هستند، در آزمایشگاه‌های اوکراین پرداخته است. این ادعا با واکنش شدید نمایندگان اوکراین، ایالات متحده، و کشورهای غربی روبه‌رو شد. لیندا تامس-گرینفلد، نماینده ایالات متحده، گفت: «نشست امروز دروغ‌های روسیه را برای دنیا آشکار کرد. این بخشی از شگرد تبلیغاتی همیشگی روسیه است و دنیا فریب آن را نخواهد خورد.»

بیشتر از جهان