دیدار بی‌حاصل وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه

وزیر امور خارجه اوکراین گفت مقامات ارشد دیگری جز وزیر امور خارجه روسیه در مورد اوکراین تصمیم می‌گیرند

وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا با میانجیگری ترکیه با هم دیدار کردند- 

CEM OZDEL / TURKISH FOREIGN MINISTRY / AFP

در پانزدهمین روز از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین وزیران امور خارجه دو کشور با میانجیگری ترکیه در شهر بندری آنتالیا با یکدیگر دیدار کردند، اما این دیدار ظاهرا به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. 

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه میزبان نشستی بود که در آن سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، برای اولین بار پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین با یکدیگر دیدار کردند. 

براساس اطلاعاتی که تاکنون در باره این نشست منتشر شده، و اظهارات دو وزیر خارجه در جمع خبرنگاران پس از این دیدار، هیچ دستاوردی نداشته است.

کولبا در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت که او پیشنهاد یک آتش‌بس ۲۴ ساعته سراسری را مطرح کرده ولی لاوروف با آن موافقت نکرده است.

او گفت که برقراری آتش‌بس را برای رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در کشورش ضروری می‌داند، ولی فکر می‌کند «افراد دیگری در مورد جنگ و سرنوشتش تصمیم می‌گیرند». 

این سخنان کنایه‌ای بود به لاوروف و بیان این نکته که وزیر امور خارجه روسیه اختیاری برای اخذ تصمیمات مهم در مورد اوکراین ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین همچنین بدون هیچ پیشرفتی در مورد کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل به پایان رسید.

کولبا در کنفرانس خبری گفت که لاوروف به ایجاد یک کریدور بشردوستانه در ماریوپل متعهد نیست، جایی که به گفته او شرایط بسیار دشوار است.

وی گفت که برگزاری این نشست آسان نبود اما آماده است تا در همین قالب دوباره با لاوروف دیدار کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از دیدار با وزیر امور خارجه اوکراین، به طور جداگانه در جمع خبرنگاران حاضر شد. 

او در این نشست با تکرار مواضع قبلی مسکو، انگشت اتهام را به سمت دولت ولودیمیر زلنسکی و غرب گرفت و آنها را متهم به تلاش برای هدف گرفتن زبان و فرهنگ و موجودیت روسیه کرد.

ترکیه به عنوان عضو ناتو با هر دو کشور روسیه و اوکراین رابطه دوستانه‌ای دارد و از ابتدای آغاز تجاوز نظامی مسکو گفته است که نمی‌خواهد روابطش با هیچ کدام از طرفین خدشه‌دار شود. 

همچنین اجرای اکنوانسیون مونترو و بسته شدن تنگه‌های بسفر و داردانل بخ روی کشتی‌های نظامی روسیه موضوع دیگری است که ممکن است در ملاقات دوجانبه  چاووش اوغلو و لاوروف مطرح شده باشد.

بیشتر از جهان