وال استریت ژورنال: بایدن تماس می‌گیرد؛ مقامات عربستان و امارات پاسخ نمی‌دهند

تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «انتظار یک تماس تلفنی بود، اما انجام نشد»-AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تماس‌های جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را که با بحران افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشتند.

گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات در خاورمیانه و آمریکا حاکی از آن است که شاهزاده محمد بن سلمان و شیخ محمد بن زائد آل نهیان برای درخواست‌های آمریکا به‌منظور گفت‌و‌گو در دسترس نبوده‌اند. این گزارش می‌گوید که تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفت: «انتظار یک تماس تلفنی بود، اما انجام نشد.» وزارت امور خارجه امارات متحده عربی هم می‌گوید که تماس بایدن با شیخ محمد می‌تواند به زمان دیگری موکول شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن پس از تحریم نفت و گاز روسیه به دلیل حمله به اوکراین و افزایش بهای نفت به ۱۳۰ دلار برای هر بشکه، به دنبال افزایش منابع نفت در بازار است.

جو بایدن، ریییس‌جمهوری آمریکا بر خلاف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین این کشور روابط گرمی با عربستان سعودی و امارات ندارد و روابط دوجانبه به دلیل سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه سرد شده است. مساله توافق هسته‌ای با ایران، بحران یمن و خارج کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا از جمله این سیاست‌ها است. افزون بر این بایدن در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری مواضع نسبتا تندی درباره عربستان سعودی اتخاد کرده بود.

وال استریت ژورنال به نقل یوسف القطیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا روابط متشنج میان دو کشور را تایید کرده است. او گفت: «امروز در بوته آزمون قرار داریم اما بباور دارم که از آن به سوی موقعیتی بهتر بیرون می‌آییم.»

این گزارش می‌افزاید که مقامات ارشد آمریکا به همراه مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی در هفته‌‌های اخیر به ریاض و ابوظبی سفر کرده‌اند تا آنها را به طور مستقیم در جریان انتظارهای آمریکا قرار دهند.

آخرین تماس تلفنی بایدن با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی مربوط به ۹ فوریه و پیش از لشکرکشی روسیه به اوکراین است. پادشاه عربستان سعودی و رییس‌جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی بر روابط استراتژیک و اقتصادی دو کشور تاکید کردند.

اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که مشاوران بایدن در حال بررسی احتمال سفر او به عربستان سعودی در فصل بهار هستند. بایدن در بیش از یک سال گذشته که دوره ریاست‌جمهوری‌اش آغاز شده است، تا کنون به عربستان سعودی سفر نکرده است.