شاهزاده محمد بن سلمان: اسرائیل می‌تواند به یک «متحد بالقوه» عربستان سعودی تبدیل شود

ولیعهد سعودی درمورد توافق هسته‌ای ضعیف با ایران هشدار داد

AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه، گفت که اگر مناقشه فلسطین حل شود، ممکن است اسرائيل به یک متحد بالقوه عربستان سعودی تبدیل شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفندماه، متن  گفت‌وگوی شاهزاده محمد بن‌سلمان، با نشریه آمریکایی آتلانتیک را که منتشر کرد. ولیعهد عربستان سعودی در این مصاحبه تصریح کرد: «ما به اسرائيل به عنوان یک متحد بالقوه می‌نگریم؛ اما پیش از آن، این کشور باید مشکلات خود با فلسطینیان را حل کند.»

ولیعهد عربستان سعودی افزود: امیدواریم کشمکش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به مثابه یک دشمن نمی‌نگریم، با توجه به منافع بسیاری که می‌توانیم بصورت مشترک دنبال کنیم، به آنها همچون یک متحد بالقوه نگاه می‌کنیم. اما باید برخی مسائل را حل کنیم پیش از اینکه به آنجا برسیم.

پس از پیمان ابراهیم که به ابتکار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، شکل گرفت، اسرائيل روابط خود با برخی از کشورهای عربی و اسلامی را به حالت عادی درآورد. در منطقه خلیج فارس، عادی شدن روابط میان امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل در فاصله کوتاهی به گسترش روابط اقتصادی و امنیتی میان این کشورها منجر شد؛ اما عربستان سعودی، به عنوان مهم‌ترین کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، همچنان با اسرائيل هیچ رابطه‌ای ندارد.

شاهزاده محمد بن سلمان برای نخستین بار امکان عادی شدن روابط میان دو کشور را به طور علنی مطرح می‌کند.

اگرچه عربستان سعودی و اسرائيل در خصوص مسئله فلسطین دیدگاه‌های متفاوتی دارند، رویارویی آن‌ها با تهدید مشترک ایران می‌تواند از این فاصله بکاهد و به مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان جانی دوباره ببخشد.

ولیعهد سعودی درمورد توافق هسته‌ای ضعیف با ایران هشدار داد

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، همچنین هشدار داد که هرگونه توافق هسته‌ای ضعیف با ایران به دستیابی آن کشور به بمب هسته‌‌ای منجر خواهد شد.

شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره مذاکرات جاری برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ ایران گفت: «من فکر می‌کنم هر کشوری در جهان که بمب هسته‌ای داشته باشد خطرناک است، چه ایران و چه هر کشور دیگری، بنابراین ما نمی‌خواهیم چنین چیزی را ببینیم و همچنین نمی‌خواهیم شاهد یک توافق هسته‌ای ضعیف باشیم؛ زیرا در نهایت به همین نتیجه می‌انجامد.»

او با اشاره به مذاکرات اخیر عربستان سعودی با ایران گفت: «آن‌ها همسایه ما هستند و برای همیشه همسایه ما خواهند ماند، ما نمی‌توانیم از دست آن‌ها خلاص شویم، آن‌ها هم نمی‌توانند از دست ما خلاص شوند؛ پس بهتر است مسائل را حل کنیم و به دنبال راه‌هایی برای همزیستی باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد سعودی گفت که «توسعه اجتماعی در پادشاهی براساس معیارها و باورهای مردم در مسیر درستی پیش می‌رود» و با اشاره به اصلاحاتی که در امور مربوط به زنان در آن کشور رخ داده است، تاکید کرد که این اصلاحات «به‌خاطر عربستان سعودی است، نه برای راضی کردن دیگران». او همچنین گفت افرادی هستند که می‌خواهند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی با شکست مواجه شود، اما «به آن‌ها می‌گوییم که این پروژه هرگز شکست نخواهد خورد.»

شاهزاده محمد بن‌سلمان همچنین به افزایش تعداد گردشگران در عربستان سعودی از شش‌میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به ۱۷.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و عربستان سعودی را یکی از کشورها با سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان دانست. او افزود: «اقتصاد ما در سال آینده ۷درصد رشد خواهد کرد.»  

او در این گفت‌وگو تاکید کرد که اگر عربستان سعودی با فساد مقابله نمی‌کرد، نه رشد اقتصادی صورت می‌گرفت، نه وزیران شایسته برسر کار می‌آمدند و نه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور صورت می‌گرفت. 

ولیعهد سعودی درمورد جنگ در اوکراین هم گفت: «ما بحران اوکراین را با نگرانی دنبال می‌کنیم و معتقدیم که باید به دیپلماسی و گفت‌وگو بازگشت.»