تلاش یک شرکت ایرانی در ارائه آموزش و کار به زنان افغان

شرکت وند، پروژه آموزش طراحی گرافیک برای زنان افغان برگزار می‌کند

شرکت‌کنندگان فرایندهای طراحی، نرم‌افزارهای طراحی گرافیک و وب‌سایت را فرامی‌گیرند - SHAH MARAI / AFP

سه‌شنبه، هفدهم اسفند (هشتم مارس) شرکت بین‌المللی طراحی وند با همکاری شماری از شرکت‌های ایرانی دیگر، پروژه‌ای را به‌نام کلکین برای آموزش زنان افغان در زمینه‌ طراحی و گرافیک افتتاح کرد. در این پروژه قرار است زنان افغانستانی که به کارهای گرافیک علاقه‌مندند، به‌طور رایگان درس بخوانند و سپس وارد بازار کار شوند. مجریان این پروژه در وب‌سایت رسمی شرکت وند نوشته‌اند هدف از این پروژه ایجاد فرصت آموزش و کار برای زنان افغانستانی است که به دلیل تسلط طالبان از امکانات آموزشی و حضور در بازار کار محروم شده‌اند. این پروژه، دوره‌های آموزشی را برای دختران در داخل افغانستان و نیز برای کسانی که مجبور به ترک کشور شده‌اند و از فرصت‌های آموزشی و کاری بی‌بهره‌اند به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند.

فراخوان این پروژه آموزشی در وب‌سایت شرکت بین‌المللی وند با پس‌زمینه پرچم سه رنگ افغانستان طراحی‌ شده است. در این فراخوان آمده است، این پروژه  چند دوره مهارت‌آموزی دارد که در بازه‌های زمانی مختلف برگزار می‌شود. دوره اول متشکل از چند فصل آموزش مقدماتی و تکمیلی است و در آن شرکت‌کنندگان مباحث مرتبط با فرایندهای طراحی، نرم‌افزارهای طراحی گرافیک و وب‌سایت را فرامی‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این مدرسان این دوره کارگاه‌های رفع اشکال و اجرای پروژه‌های عملی، چگونگی مدیریت پروژه‌ها و نحوه ارتباط و تعامل با شرکت‌ها را به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهند. در پایان نیز شرکت‌کنندگان با راهنمایی‌های مدرسان چند پروژه عملی را انجام می‌دهند و چنانچه دوره را با موفقیت طی کنند، برای آن‌ها گواهی‌نامه صادر می‌شود و به شرکت‌های حامی این پروژه برای دریافت سفارش کار به‌صورت پاره‌وقت و از راه دور، وصل می‌شوند.

در یک دهه اخیر علاقه‌مندی زنان به فناوری، طراحی و نرم‌افزار در افغانستان افزایش ‌یافت. زنان شماری از شرکت‌های طراحی، طراحی وب و گرافیکی در کابل، هرات و شهرهای دیگر افغانستان را ایجاد و مدیریت کردند؛ اما با تسلط طالبان بر افغانستان، فرصت‌های کاری و تجارت‌های زنان تعطیل شد. علاوه بر این، شمار زیادی از شهروندان افغان به دلیل اوضاع بد اقتصادی، محدودیت‌ها و فشارهای اجتماعی به ایران مهاجرت کردند، اما پناهجویان افغان در ایران نیز از فرصت‌های آموزشی کافی برخوردار نیستند.