تیم رباتیک دختران افغان؛ بازتابی از نبوغ، استعداد و توانایی دختران افغانستان 

«آموزش دختران، رفاه اجتماعی و اقتصادی افغانستان را فراهم می‌کند»

Randy Shropshire / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

روز سه‌شنبه اول مارس (دهم اسفند)، رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان، در رشته توییتی از سفرش به دوحه، پایتخت قطر و ملاقات با رهبران زن در این کشور برای گفت‌وگو در مورد زنان افغانستان خبر داد.

امیری هدف از این سفر را بحث در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان در افغانستان، با تمرکز بر نقش زنان در جایگاه سیاسی و اجتماعی در کشورهای اسلامی، عنوان کرد. 

امیری تاکید کرد که روند پیشرفت در افغانستان متکی به پیشرفت زنان، دختران، و اقلیت‌ها است. او با اشاره به تلاش‌ها برای دفاع از حقوق و آزادی‌های زنان در افغانستان زیر سلطه طالبان، نوشت: «افغانستان باید از استعداد زنان و دختران خود برای حرکت به سوی ثبات و آینده‌ای که افغان‌ها شایسته آن هستند، استفاده کند.»

در حالی که طالبان با تکیه به دستورهای شریعت اسلامی، زنان را از کار، آموزش، سفر، ورزش، و فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی منع می‌کنند، نماینده ویژه آمریکا برای حقوق بشر و زنان در افغانستان با مثال آوردن از زنان کنش‌گر در جوامع اسلامی، می‌کوشد تا چهره دیگری از اسلام، متفاوت با آنچه طالبان از آن سخن می‌گویند و عمل می‌کنند، نشان دهد.

او رهبران زن در قطر را یک نمونه عالی از حضور زنان مسلمان در نقش‌های عمومی و سیاسی دانست که برای پیشرفت کشورشان تلاش می‌کنند. او خاطرنشان کرد که با شمار زیادی از متحدان و هم‌فکرانش در دوحه دیدار کرده است و در مورد اهمیت تلاش‌ در زمینه آموزش دختران، اشتغال زنان و تامین حقوق انسانی آنان در افغانستان، با آنان گفت‌وگو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیری تاکید کرد که به مشارکت با کشورهای اسلامی برای نشان دادن تنوع فکری در اسلام و جایگاه زنان و دختران در فضاهای سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی، ادامه خواهد داد. 

امیری در این رشته توییت با اشاره به ملاقاتش با میاسه آل ثانی، رئیس هیئت امنای موزه‌های قطر و مرکز فیلم دوحه، خاطرنشان کرد که با او در مورد ضرورت حمایت از زنان افغان، به ویژه هنرمندان زن، سخن گفته است.

او همچنین به ملاقاتش با اعضای تیم رباتیک دختران افغانستان (که از ماه اوت سال گذشته به این سو در قطر زندگی می‌کنند) اشاره کرد و آن تیم را بازتابی از استعداد، بینش، و نبوغ دختران افغان دانست. 

رینا امیری با اشاره به فعالیت‌ها و دست‌آوردهای تیم رباتیک افغانستان گفت: «آموزش دختران، رفاه اجتماعی و اقتصادی جوامع را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به رشد و نوآوری افغانستان کمک کند.»

این در حالی‌ است که طالبان بلافاصله پس از به قدرت رسیدن در اوت ۲۰۲۱، آموزشگاه‌ها را به روی دختران بستند، مشاغل زنان را حذف کردند و اجازه فعالیت در مشاغل اداری، از جمله در زمینه‌های قضایی، سیاسی، اقتصادی، و حتی ورزشی و هنری را از زنان سلب کردند.

اکنون، پس از گذشت شش ماه از تسلط طالبان، در نتیجه فشارهای داخلی و بین‌المللی، طالبان مجبور به بازگشایی دانشگاه‌ها شده‌اند، اما فضای دانشگاه‌ها برای دختران به محیطی خفقان‌آور و به‌شدت زیر نظارت تبدیل شده است و تحمیل حجاب، ساعات محدود درسی، ممنوعیت در استفاده از گوشی همراه هوشمند، جداسازی کلاس‌ها و دیگر دستورهای سخت، موجب یاس و ناامیدی دختران دانشجو از اکنون و آینده شده است.

در چنین محدوده‌ای، رینا امیری، به عنوان نماینده آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، می‌گوید که از هیچ تلاشی برای بهبود زندگی زنان و نیز تثبیت ارزش‌های حقوق بشری در آن کشور دریغ نخواهد کرد، و طالبان را تشویق می‌کند تا با الگوبرداری از روش‌های برخی از کشورهای اسلامی در منطقه، به زنان اجازه کار و فعالیت در کنار مردان بدهند.