هشدار یک متخصص: عفونت‌های مقاربتی در ایران رو به افزایش است

رئیس انجمن بیماری‌های عفونی از مسئولان بهداشتی خواست واکسن رایگان اچ‌پی‌وی توزیع کنند

مسعود مردانی: شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم در دنیا اچ‌پی‌وی است- عکس از سایت الف

رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ایران گفت: «واکسن اچ‌پی‌وی به‌صورت رایگان در کشور ما در دسترس نیست و متاسفانه هزینه‌بر است. پیش‌ازاین، واکسن اچ‌پی‌وی قیمت کمتری داشت، اما متاسفانه به دلیل بالا رفتن نرخ ارز به یک تا یک‌میلیون و نیم در هر دوز افزایش پیدا کرده است و بسیاری از افراد توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارند.»

دکتر مسعود مردانی با بیان این جمله‌ها در گفت‌وگو با ایلنا ضمن انتقاد از سیاست‌های افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش عفونت‌های مقاربتی در ایران افزود: «یکی از مشکلاتی که اخیرا رخ داده این است که به این دلیل که می‌خواهند جمعیت را افزایش دهند، وسایل جلوگیری از بارداری را محدود کرده‌اند و از دسترسی آسان به کاندوم در درمانگاه‌های دولتی ممانعت به عمل آورده‌اند. با این کار عفونت‌های مقاربتی ازجمله بیماری سوزاک، سیفلیس و زگیل تناسلی رو به افزایش است.» به گفته این متخصص، شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم در دنیا اچ‌پی‌وی است و در ایران نیز این سرطان به‌وفور وجود دارد، بااین‌حال اقدامی برای پیشگیری از آن انجام نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردانی تاکید کرد که «برای جلوگیری از شیوع سرطان دهانه رحم بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دختربچه‌ها واکسن اچ‌پی‌وی (گارداسیل) را از سن ۹ تا ۱۱ سالگی تزریق می‌کنند؛ اما در ایران هیچ بیمه‌ای این واکسن را تحت پوشش قرار نداده و حتی کمیاب است.» او از بی‌نتیجه بودن وعده‌های ساخت واکسن گارداسیل در ایران نیز انتقاد و اشاره کرد: «قرار است واکسن اچ‌پی‌وی در آینده نزدیک در ایران تولید و به قیمت مناسب توزیع شود، اما به‌جای اینکه واکسن چهار ظرفیتی و به‌تبع آن ۹ ظرفیتی آن را بسازند، دو ظرفیت آن را کم کرده‌اند و واکسنی دو ظرفیتی طراحی کرده‌اند. همین واکسن هم قبل از کرونا قرار بود به فهرست واکسیناسیون وزارت بهداشت راه پیدا کند اما بعد از همه‌گیری کرونا به‌جایی نرسید.»

پیش‌ازاین نیز دکتر شهریار ناطق، متخصص اورولوژی در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا در واکنش به بخشنامه جدید وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت ارائه وسایل پیشگیری از بارداری گفت: «باوجوداین که بارها توصیه شده است هنگام برقراری روابط زناشویی از وسایل پیشگیری استفاده شود، حالا در صورت استفاده نکردن از این وسایل، بیماری‌هایی نظیر زگیل تناسلی، ایدز و هپاتیت شیوع پیدا می‌کند.» ناطق از ابتلای ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت فعال جنسی ایران به زگیل تناسلی خبر داد و گفت: «زگیل تناسلی عامل ایجاد ۹۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم در زنان است، سرطانی که دومین سرطان رایج و نخستین سرطان کشنده در زنان محسوب می‌شود».

اچ‌پی‌وی درمان قطعی ندارد، اما تا حدود زیادی قابل پیشگیری است. واکسن گارداسیل از هر ۱۰ مورد سرطان دهانه رحم، از هفت مورد آن پیشگیری می‌کند. ازاین‌رو، در کنار غربالگری دهانه رحم، مصونیت فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. در بسیاری از کشورها، سال‌ها است که واکسیناسیون سراسری با واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی آغاز شده است و دختران از نوجوانی واکسینه می‌شوند.

اگرچه در حال حاضر هیچ‌گونه غربالگری زگیل تناسلی برای مردان وجود ندارد، هم‌اکنون واکسن زگیل تناسلی در مدارس برخی کشورهای پیشرفته به پسران توصیه می‌شود. در ژوئیه ۲۰۱۹، اعلام شد که در تلاش برای کاهش نرخ سرطان، برای اولین بار در بریتانیا این واکسن به پسران عرضه می‌شود.