احتمال درمان رایج‌ترین بیماری مقاربتی با واکسن کلامیدیا

کلامیدیا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود

GEORGE FREY / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

واکسن حفاظت در برابر بیماری کلامیدیا یک قدم به واقعیت نزدیکتر شده است.این تحول پس از آن صورت می گیرد که آزمایش های کلینیکی نشان داده که این درمان بی خطر است.

پژوهشگران عضو کالج سلطنتی لندن و انستیتو سرم استاتنز در کپنهاگ دو فرمول از این واکسن را آزمایش کردند؛ هر دو نوع به ۱۵ زن بین ۱۹ و ۴۵ سال تزریق شد. به پنج زن دیگر داروی کاذب داده شد.

طی چهارماه، واکسن سه بار به بازوی تمام شرکت کنندگان تزریق شد و در هفته های بعد با دادن دو دوز داروی واکسن از طریق اسپری بینی دنبال شد.

هیچ یک از زنان یا کسانی که بر تاثیر واکسن نظارت داشتند، نمی دانستند چه کسی در چه گروهی هست و آیا واکسن حقیقی به او تزریق یا نه.

هر دو فرمول واکسن سالم به نظر رسید. با این حال پژوهشگران یادآور می شوند که یکی بر دیگری برتری دارد و اینک آماده می شوند این واکسن را به مرحله بعدی آزمایش ببرند.

در حالی که برای مشخص کردن این که آیا واکسن می تواند افراد را در برابر عفونت کاملا محافظت کند یا نه، به آزمایش های بیشتری نیاز است، کارشناسان می گویند این «نخستین گام مهم» در مهار بیماری است.

پروفسور رابین شاتوک، از کالج سلطنتی لندن می گوید :«یافته ها دلگرم کننده است زیرا نشان می دهد واکسن بی خطر است و نوعی پاسخ ایمنی را که می تواند محافظ بالقوه ای علیه کلامیدیا باشد ممکن می‌سازد.»

«گام بعدی این است که آزمایش های بیشتری در مورد واکسن صورت گیرد. تا این کار انجام نشود، نخواهیم دانست آیا واقعا محافظت کننده است یا نه».

به گزارش اداره بهداشت عمومی بریتانیا، کلامیدیا یکی از معمول ترین عفونت های مقاربتی در بریتانیاست. این بیماری از طریق رابطه جنسی حفاظت نشده منتقل می شود و به ویژه در نوجوانان و جوانان که از نظر جنسی فعال هستند رواج دارد. در حالی که کلامیدیا به طور عادی می تواند با تجویز آنتی بیوتیک درمان شود، اداره بهداشت عمومی بریتانیا تاکید دارد که اگر بیماری در مراحل اولیه درمان نشود، می تواند عواقب جدی داشته باشد. امکان دارد به نازائی منجر شود و نیز پیچیدگی هائی مانند آبستنی خارج از رحم، آرتروز و افزایش آسیب پذیری در برابر دیگر بیماری های مقاربتی مانند اچ آی وی ببار آورد.

پروفسور شاتوک گفت: «مساله عمده در مورد کلامیدیا پیامدهای دراز مدت آن است. اگر تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است، اما بسیاری از افراد عوارضی نمی بینند و می تواند نادیده گرفته شود، و بزرگترین مشکل این است که می تواند موجب نازائی در زنان شود».

«یکی از مشکلاتی که در کوشش های جاری برای درمان کلامیدیا می بینیم این است که به رغم برنامه بسیار گسترده تشخیص بیماری، آزمایش و درمان، افراد دوباره آلوده می شوند. اگر بتوانید یک واکسن حفاظتی درست کنید، می توانید این چرخه را متوقف سازید».

یافته ها این امیدواری را به وجود می آورد که واکسن سرانجام بتواند همزمان با واکسن اچ پی وی (عفونت ویروسی انسانی) از زنان در برابر برخی سرطان ها از جمله سرطان زهدان حفاظت کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی