تفکیک جنسیتی به دوومیدانی رسید

دبیر فدراسیون دوومیدانی: قوانین و شئونات اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد تمرین مختلط داشته باشیم

بر اساس برنامه جدید فدراسیون دوومیدانی، ساعت‌های تمرین زنان و مردان در ورزشگاه انقلاب مجزا شده است- iwsports.ir

در ادامه برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در ایجاد محدودیت برای ورزش زنان، فدراسیون دوومیدانی نیز ساعت تمرین زنان در ورزشگاه انقلاب تهران را محدود کرد. علی رضایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی مدعی شد که این اقدام با هدف «راحتی دختران» و جلوگیری از «ایجاد مزاحمت» برای آنان انجام می‌شود.

بر اساس برنامه جدید فدراسیون دوومیدانی، زنان در روزهای زوج از صبح تا ساعت ۱۴ اجازه دارند در ورزشگاه انقلاب تمرین کنند و ساعت تمرین مردان نیز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ است. در روزهای فرد نیز این ساعت تمرین برعکس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جدول زمان‌بندی جدید و ممانعت از حضور هم‌زمان زنان و مردان ‌در ورزشگاه آفتاب انقلاب که تنها سایت تخصصی دوومیدانی ایران است، اعتراض شدید ورزشکاران و مربیان دوومیدانی را در پی داشته است؛ اما علی رضایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی، ادعا کرد که با اجرایی شدن قانون تفکیک ساعت‌های تمرینی، دیگر مزاحمتی برای زنان ایجاد نمی‌شود. او در ادامه ادعای خود افزود که این تصمیم در راستای رعایت حقوق زنان گرفته شده است.

دبیر فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این سوال که مردان حاضر در مجموعه انقلاب ورزشکارند و چه کسی برای زنان مزاحمت ایجاد می‌کند، گفت: «قوانین، مقررات و شئونات اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد تمرین مختلط داشته باشیم. دختر ما می‌خواهد تمرین کند، ۵۰ نفر مرد آنجا هستند و راحت نیست که تمرین کند. دختر ما می‌خواهد از تشک پرش استفاده کند یا از چاله پرش طول استفاده کند، ۱۵ مرد آنجا هستند که اصلا به این دختر اجازه تمرین نمی‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضایی در ادامه گفت که دستور «جمع شدن این وضعیت تمرینی» از یک سال پیش به او ابلاغ شده است. او درباره سرنوشت تمرین زنان ورزشکار با مربیان مرد نیز گفت: «دغدغه ما است که این موضوع‌ها را حل کنیم و دنبال راه چاره‌ایم؛ اما تا جایی که قانون اجازه بدهد و نهادهای بالادستی کمک کنند. باید به تبعات تمرین‌های مختلط توجه کرد.»

سخنان دبیر فدراسیون دوومیدانی حاکی از آن است که «نهادهای بالادستی» در ایجاد محدودیت برای ورزش زنان، نقش مهمی دارند و دستورهایی همچون تفکیک ساعت‌های تمرین را آنان صادر می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که حضور زنان ورزشکار در رقابت‌های جهانی را محدود و در برخی رشته‌ها ممنوع کرده است. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، این محدودیت‌ها بیشتر هم شده‌اند. در ماه‌های گذشته، با دستور معاون امور زنان وزیر ورزش و جوانان، فعالیت‌های زنان در رشته‌های بدنسازی ممنوع اعلام شد. پیش‌تر هم فعالیت زنان در دو رشته کیک‌بوکسینگ و موی‌تای به بهانه اینکه برای سلامت آنان زیان‌آور است، ممنوع شده بود.

زنان ورزشکار از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند و حتی پخش مسابقات بین‌المللی آنان از تلویزیون نیز ممنوع است. آن‌ها مجبورند در رقابت‌های جهانی با حجاب کامل اسلامی که دست‌وپاگیر است، حاضر شوند.

سارا شیربیگی، بازیکن تیم فوتسال زنان، در مصاحبه‌ای گفته بود: «نحوه پوشش ما نسبت به ورزشکاران خارجی متفاوت است. باید حتما لباس گشاد و زشت به تن کنیم که وقتی وارد مسابقات می‌شویم، رویمان نشود به دیگران نگاه کنیم.»

با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی حمایت از ورزش زنان‌اند، در عمل با تصویب قوانین زن‌ستیز و مردسالارنه، زنان ورزشکار را در تنگنا قرار می‌دهد. در سال ۱۳۸۹، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی و حسینی زنجانی، از مراجع تقلید تشیع، اعزام ورزشکاران زن به رقابت‌های بین‌المللی را «حرام» و مخالف «عفاف» اعلام کردند.

بیشتر از ورزش