معاون وزیر ورزش: زنان منتظر تصویب رشته بوکس نباشند

وزارت ورزش و جوانان به نام «صیانت از حریم زنان» فعالیت‌های ورزشی آنان را خط می‌زند

جمهوری اسلامی برای تحقق «سیاست‌های جمعیتی» با هرگونه فعالیت ورزشی که ممکن است زادآوری زنان را کاهش دهد، مخالفت می‌کند‌ـ MEHDI FEDOUACH / AFP

مریم کاظمی‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان، «توصیه» کرد زنان علاقه‌مند به رشته بوکس «جوانی و توانمندی» خود را در دیگر رشته‌های ورزشی محک بزنند و منتظر تصویب رشته بوکس برای زنان در وزارت ورزش و جوانان نباشند.

کاظمی‌پور با بیان اینکه «صلاح نیست» جوان‌های در دوران اوج وقت خود را صرف انتظار برای تصویب رشته جدید کنند، به زنان پیشنهاد کرد به‌جای رشته بوکس، سراغ رشته‌های مشابه مثل ووشو، کاراته و تکواندو بروند.

معاون زنان وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تایید کرد که راه‌اندازی «بوکس بانوان» منوط به تصمیم وزارت ورزش و درخواست فدراسیون نیست و باید برای آن «مجوزهای خاص‌تری» اخذ شود. او درباره این مجوزها توضیح بیشتری نداد اما به‌صراحت گفت که رشته‌های ورزشی زنان بر اساس ارزیابی «مصلحت»، «آسیب‌های ورزشی» و «سازوکار بین‌المللی» امکان فعالیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی‌پور در این گفت‌وگوی مدعی شد که فدراسیون بوکس درخواستی مبنی بر راه‌اندازی بخش زنان به وزارت ورزش و جوانان نداده است اما درعین‌ حال گفت که حتی اگر این درخواست هم بیاید، «چارچوب و ضوابط» خودش را دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای راه‌اندازی این رشته برای زنان کاری انجام می‌دهد، گفت: «من یک نفری هیچ تصمیمی نمی‌گیرم و برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری رشته‌های جدید از خرد جمعی استفاده می‌کنم.»

کاظمی‌پور که پیش‌تر نیز فعالیت زنان در رشته‌های بدن‌سازی را ممنوع اعلام کرده بود، در واکنش به انتقادها گفت که این کار را برای «سلامت زنان» و «صيانت از حريم بانوان» انجام داده است.

اظهارنظرهای این مقام وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای تحقق «سیاست‌های جمعیتی» خود با هرگونه فعالیت ورزشی زنان که ممکن است زادآوری آنان را کاهش دهد، مخالفت می‌کند.

این موضوع اگرچه در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود، در دوره‌های پیش نیز وجود داشت. به گزارش روزنامه اعتماد، در سال ۱۳۹۹، مهين فرهادی‌زاد، معاون وقت وزير ورزش دولت روحانی، نيز با بیان اينكه زن‌ها «ريحانه‌‌اند»، گفت: «وزارت ورزش نمي‌تواند رشته‌ای را قبول كند كه كل سيستم بدني و فيزيولوژی زنان را تحت تاثیر قرار دهد.» سخنان داریوش ارجمند، بازیگر تلویزیون و سینما، درباره وزنه‌برداری زنان نیز با استقبال رسانه‌های نزدیک به حاکمیت روبه‌‎رو شد. او گفته بود: «زنانی كه وزنه می‌زنند نمی‌توانند بچه‌دار شوند.»

ممنوعیت فعالیت زنان در رشته بوکس در حالی است که این رشته در ایران علاقه‌مندانی دارد اما از حق فعالیت‌های ورزشی و حضور در مسابقه‌های بین‌المللی محروم‌اند.

پیش‌تر حمید قبایی‌زاده، دبیر فدراسیون بوکس، به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «راه‌اندازی بوکس بانوان فقط خواست رئیس فدراسیون نیست و این موضوع مطالبه ۳۰ ساله دختران ورزشکار ایرانی است.»

او با بیان اینکه اکثر بانوان رزمی‌کار برای موفقیت در دیگر رشته‌های رزمی ابتدا بوکس یاد می‌گیرند، گفته بود: «در حال حاضر، چند هزار نفر از بانوان عزیز در سراسر کشور به‌طور غیرقانونی مشغول فعالیت در این رشته هستند و با توجه به عدم صدور مجوز از سوی وزارت ورزش، توسط فدراسیون هیچ‌گونه نظارتی نمی‌توانیم داشته باشیم و این مسئله کار را سخت کرده است.»