نماینده مجلس: باید مراقب باشیم که با افزایش قیمت‌ها آبان ۹۸ تکرار نشود

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که حذف ارز ترجیحی باعث افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی می‌شود

در آبان ۹۸ ، بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به خیابان آمدند و دست به اعتراض زدند و در مقابل حکومتبا خشونتی بی سابقه آنها را سرکوب کرد- رسانه های اجتماعی

درحالی‌که کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به عوارض حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار دادند، مجلس شورای اسلامی درنهایت این لایحه را تصویب کرد. موضوعی که نگرانی‌های امنیتی بسیاری در میان حامیان حکومت ایجاد کرده است. در همین رابطه، احمد علیرضا بیگی، نماینده  تبریز در مجلس یازدهم ضمن یادآوری اعتراضات پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ گفت: «باید مراقب باشیم که در اثر این افزایش قیمت‌ها اعتراضات آبان ۹۸ تکرار نشود.»

به گزارش دیده‌بان ایران، او ضمن ابراز نگرانی از نتایج اقتصادی و اجتماعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: اگر در خصوص ارز ترجیحی تک‌بعدی تصمیم بگیریم قطعاً اعتراضات آبان ۹۸ را به طرز بدتری تجربه خواهیم کرد.

در پی حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه اعلام کرد که ۶۶ هزار میلیارد تومان برای جبران حذف ارز ترجیحی به شکل «کارت اعتباری خرید کالا» در اختیار یارانه‌بگیران قرار می‌گیرد.

مقام‌های دولتی نیز پیش‌تر چنین ادعاهایی را مطرح کرده بودند اما علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس، در واکنش به این ادعاها گفته بود: «اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلا دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است و ممکن است دو ماه بتواند این کار را بکند ولی بعد دیگر توان اداره کار را ندارد.»

دولت و برخی نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند که حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی پیامدهای تورمی ندارد؛ در مقابل بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید کرده‌اند که حذف ارز ترجیحی به قشر ضعیف جامعه فشار وارد می‌کند و قیمت کالاهای اساسی افزایش چندین برابری خواهند داشت. حتی برخی نمایندگان مجلس نیز این مسئله را تایید کرده‌اند. 

پیش‌تر جعفر قادری، نماینده مجلس گفته بود که دولت اذعان دارد، با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی دو برابر می‌شود او بااین‌حال مدعی شد که با افزایش یارانه‌ها تا ١١٠ هزار تومان این موضوع «قابل‌تحمل» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده مجلس، نیز در یک برنامه‌ تلویزیونی گفته بود که پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت هر کیلو مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

مجلس، اخیرا دولت را موظف کرد ظرف مدت سه ماه یارانه سه دهک جامعه را که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «پردرآمد» تشخیص می‌دهد، حذف کند. حالا نیز با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش شدید قیمت‌ها به ‌احتمال زیاد قرار است مبلغی معادل ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به‌صورت ماهیانه به افراد پرداخت شود. مبلغی که حتی همین حالا هم برای خرید یک کیلو‌گرم گوشت قرمز یا دو کیلوگرم برنج ایرانی کافی نیست و در پی افزایش قیمت‌ها پس از حذف ارز ترجیحی، ارزش آن کمتر نیز می‌شود.

در آبان ۹۸ ، پس از آنکه دولت یارانه بنزین را حذف کرد، بسیاری از مردم شهرهای سراسر ایران به دلیل ناتوانی از ادامه زندگی با گرانی ناشی از آن به خیابان آمدند و دست به اعتراض زدند. در مقابل حکومت نیز با خشونتی بی سابقه اعتراضات معیشتی مردم را سرکوب کرد.