آمار مرگ‌ومیر کرونا؛ ایران در رتبه دوازدهم است

وزیر بهداشت مدعی شده بود که ایران جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه کنترل کرونا است

سویه اومیکرون که موج ششم همه‌گیری کرونا در ایران را به دنبال داشت، در فاصله کوتاهی به اغلب شهرهای ایران سرایت کرد - ایسنا

در حالی‌ که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، ادعا می‌کند ایران جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه کنترل بیماری‌ کرونا است، آمارها نشان می‌دهد از نظر مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروس کرونا، ایران در جایگاه دوازدهم جهان قرار دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به یکشنبه ۱۵ اسفند، ۲۰۱ نفر در ایران پس از ابتلا به کرونا جان باختند و بیش از پنج‌ هزار و ۵۰۰ بیمار جدید شناسایی شدند. جدول آمار فوت‌شدگان بیماری کرونا در جهان نشان می‌دهد که ایران در ردیف دوازدهم قرار دارد. آمریکا، برزیل، هند، روسیه، مکزیک ، پرو، بریتانیا، ایتالیا، اندونزی، فرانسه، کلمبیا و  نیز به ترتیب در رتبه اول تا ۱۱ قرار دارند.

حضور ایران در میان ۱۲ کشوری که آمار مرگ‌ومیر کرونا در آن بالا است، در حالی‌ اعلام می‌شود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، همواره ادعا می‌کند، وزارتخانه‌اش در کنترل بیماری موفق عمل کرده است. با وجود این، آمارهای همین وزارتخانه حاکی از آن است که نزدیک به چهار هزار نفر در ایران در پی ابتلا به بیماری کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. همچنین آمار افرادی که دوز سوم واکسن‌ را تزریق کرده‌اند از ۲۴ میلیون نفر فراتر نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت، روز ۵ اسفند در جریان دیدار با خانواده‌های کادر درمان که جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، مدعی شد: «به اذعان سازمان بهداشت جهانی، ایران جزو ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا است.» او که پس از شروع مسئولیت خود در وزارت بهداشت ادعا کرده بود تا زمستان ۱۴۰۰، «بساط کرونا» را جمع می‌کند، گفت که «قدرت‌های ثروتمند» در مبارزه با بیماری «ضعیف» بوده‌اند.

وزیر بهداشت در حالی ادعای برتر بودن جمهوری اسلامی ایران در کنترل همه‌گیری کرونا را مطرح می‌کند که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از مردم به دلیل نداشتن اطمینان به کارایی واکسن‌های چینی و ایرانی، به تزریق دوز سوم واکسن تمایلی ندارند. همچنین طبق اعلام مقام‌های وزارت بهداشت و پزشکان، تعداد افراد دارای علائم  بیشتر از آمار رسمی است و بسیاری از بیماران آزمایش تشخیص کرونا نمی‌دهند.

سویه اومیکرون که موج ششم همه‌گیری کرونا در ایران را به دنبال داشت، در فاصله کوتاهی به اغلب شهرهای ایران سرایت کرد. کارشناسان می‌گویند در حال حاضر موج ششم در ایران نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته است و کاهش تعداد مبتلایان هم این موضوع را اثبات می‌کند. مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز با تایید این مسئله به خبرگزاری ایسنا گفت: «در روزهای آتی، موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کمتر هم خواهد شد تا بالاخره مردم یک نفس راحت بکشند.» به گفته او، تعداد بیماران سرپایی نیز کاهش یافته اما «تخت‌های بستری ویژه در اشغال بیماران بدحال است و مرگ‌ومیرهای فعلی هم به دلیل حضور این بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه است».

آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.