موج ششم کرونا در ایران؛ سرم تزریقی سهمیه‌بندی شد

۴۰ درصد جان‌باختگان کرونا واکسن زده بودند؛ وزارت بهداشت آمار تفکیکی واکسن‌ را اعلام نمی‌کند

با وجود کاهش آمار مبتلایان جدید، تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا در ایران همچنان سه‌رقمی است- Majid Asgaripour/ WANA/ REUTERS

در‌ حالی‌ که روزانه نزدیک به ۱۰هزار بیمار جدید در ایران شناسایی می‌شوند و آمار مراجعه به مراکز درمانی همچنان بالا است، اقلام دارویی ضروری برای درمان کرونا کمیاب و گران شده‌اند. در همین زمینه علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، از سهمیه‌بندی سرم تزریقی خبر داد و گفت که سرم‌های تزریقی فقط در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شوند.

او که پیش‌تر از گران و کمیاب شدن داروهای ساده مثل دیفن‌هیدرامین و قرص استامینوفن در موج ششم کرونا خبر داده بود، در گفت‌وگوی جدید خود با خبرگزاری تسنیم، درباره نایاب شدن سرم‌های تزریقی گفت: «با وجود اینکه قرار بود از پاییز ۱۴۰۰ وضعیت سرم‌ در ایران عادی شود، در تابستان مشکلی برای یکی از تامین‌کنندگان سرم‌ تزریقی در داخل کشور به وجود آمد که میزان تامین سرم را کاهش داد؛ با وجود رفع آن مشکل، همچنان کمبود سرم‌های تزریقی در داخل کشور را شاهدیم.»

خروج ناگهانی ۱۵۳ شهر از وضعیت قرمز

بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت بهداشت منتشر می‌کند، تا اواخر هفته گذشته، ۳۳۷ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار داشتند اما از اوایل هفته جاری، با خروج ناگهانی ۱۵۳ شهر از وضعیت قرمز، تعداد آن‌ها به ۱۸۴ شهر کاهش یافت. با این‌ حال، تعداد شهرهای نارنجی و زرد همچنان در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با کاهش تعداد مبتلایان روزانه، برخی متخصصان احتمال داده‌اند که ایران موج ششم کرونا اوج را پشت سر گذاشته و در سراشیبی قرار گرفته است. مجید مختاری، عضو کمیته علمی کرونا، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، «روند ملایم کاهش در موارد ابتلا» را تایید و پیش‌بینی کرد که تا دو هفته آینده، آمار فوتی‌ها نیز کاهش یابد.

او درباره خروج ناگهانی ۱۵۳ شهر از وضعیت قرمز نیز گفت: «در حال حاضر در سراسر دنیا یک روند کاهشی ناگهانی در سویه اومیکرون را شاهدیم که این برخلاف آن چیزی است که در سویه دلتا شاهد بودیم. در ایران هم کاهش سریع تعداد شهرهای قرمز می‌تواند از این رفتار ویروسی پیروی کند و تعجب نمی‌کنم اگر به‌زودی تعداد بیشتری از شهرها از وضعیت قرمز خارج شوند.»

آمار سه‌رقمی مرگ‌ها در ایران و ابهام درباره واکسن‌های تزریقی

با وجود کاهش آمار مبتلایان جدید، تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا در ایران همچنان سه‌رقمی است. در حال حاضر نزدیک به ۶۳ میلیون نفر در ایران دوز اول و حدود ۵۶ میلیون نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و آمار افرادی که دوز سوم را زده‌اند، کمتر از ۲۴ میلیون نفر است.

این آمار نشان می‌دهد که ابهام و تردید درباره کارایی واکسن‌های چینی و تولید داخل تمایل ایرانیان برای تزریق دوز سوم واکسن را کاهش داده است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا مربوط به افرادی است که واکسن نزده‌اند. اگر آماری که این مقام وزارت بهداشت اعلام کرد، مبنا قرار بگیرد، به این معنا است که دست‌کم ۴۰ درصد افرادی که با این بیماری جان باخته‌اند، دو دوز واکسن تزریق کرده بودند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از واکسن‌های تزریقی در ایران آمار تفکیکی نمی‌دهد اما شواهد نشان می‌دهد که درصد زیادی از مردم ایران واکسن‌های چینی یا یکی از واکسن‌های داخلی مثل برکت را تزریق کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت مدعی‌اند واکسن‌های تزریقی در ایران کارایی لازم را دارند. این در حالی است که هنوز هیچ اطلاعات شفاف و کاملی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های ایرانی منتشر نشده است. این موضوع حتی انتقاد برخی تولیدکنندگان داخلی واکسن را هم به‌دنبال داشت تا جایی که علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور، با اشاره به این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «حق مردم است که بدانند افراد بستری‌شده در رده‌های سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.»