شاهزاده رضا پهلوی به زلنسکی: مردم ایران در کنار مردم اوکراین هستند

شاهزاده رضا پهلوی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری اوکراین منتشر کرد ‏

شاهزاده رضا پهلوی نامه را با عبارت «در همبستگی با شما» امضا کرده است-Reza Pahlavi Media Relations

شاهزاده رضا پهلوی، با انتشار نامه‌ای خطاب به ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین،‌ گفت مردم ایران با اوکراین اعلام همبستگی می‌کنند.

شاهزاده رضا پهلوی در این نامه که متن انگلیسی و فارسی آن روز شنبه در صفحه توییتر ایشان منتشر شده است، از «شجاعت و میهن‌پرستی مردم اوکراین» ستایش کرد و نوشت: «در حالی که حکومت‌های سراسر جهان به‌ درستی به کمک شما می‌آیند و مردم از هر عقیده‌ای در همبستگی با شما می‌ایستند، رژیم دیکتاتوری در کشور من، ایران، در کنار آن‌هایی ایستاده که تمامیت ارضی شما را نقض کرده‌اند و در تلاشند حاکمیت اوکراین را غصب کنند.»

در ادامه این نامه می‌خوانیم:‌ «با وجود این، ملت آزادی‌خواه ایران، در تقابل با تهدیدها و خشونت رژیم، علیه اشغال اوکراین اعتراض کرده‌ و نشان داده‌ که در کنار ملت اوکراین ایستاده‌ است. ما ایرانیان نیز راه دشوار مبارزه با دیکتاتور و ایستادگی برای آزادی را می‌شناسیم. بدانید که در کنار شما هستیم و زمانی که دو ملت ما دوباره آزاد شوند، شریک یکدیگر برای صلح و کامیابی خواهیم بود.»

شاهزاده رضا پهلوی نامه را با عبارت «در همبستگی با شما» امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین واکنش وی به حمله روسیه نیست. او پیش از این نیز در روز ۲۷ فوریه از کشورهای همسایه اوکراین همچون لهستان، مجارستان، رومانی، مولداوی، و اسلواکی درخواست کرده بود که به دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین که از این کشور می‌گریزند «موقتا پناه بدهند.» آقای پهلوی حکومت ایران را متهم کرده بود که «صدها دانشجوی ایرانی را در این کشور سرگردان، و در خطر رها کرده» است.

مواضع این چهره نامدار مخالف جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران عموما ناتو و آمریکا را مسئول بحران اوکراین دانسته‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود در روز عید مبعث به موضوع اوکراین پرداخت و مدعی شد که تهران خواهان پایان جنگ است، اما بحران را تقصیر آمریکا و ناتو دانست و حتی یک بار هم نام روسیه را به زبان نیاورد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پوشش دادن خبرهای جنگ، متمایل به مواضع روسیه بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در اظهارات رسمی خود در روز پنجشنبه، ناتو و آمریکا را مسئول حمله روسیه دانست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، موضع مشابهی گرفت و در توییتر به انگلیسی نوشت: «بحران اوکراین ریشه در تحریکات ناتو دارد. ما باور نداریم دست بردن به جنگ راه‌حل است.»