آیا گوگل به برتری کوانتومی دست یافته است؟

قدرت باورنکردنی «رایانه کوانتومی» در قیاس با «ابررایانه»

GEORGES GOBET / AFP

طبق مقاله‌ای که به بیرون درز کرده است گوگل به نقطه‌ی عطف مهمی دست یافته است و رایانه‌ای ساخته که می‌تواند محاسبات خارج از توان رایانه‌های سنتی را انجام دهد.

این مقاله را تحت عنوان «برتری کوانتومی با استفاده از پردازنده‌ی ابررسانشی برنامه‌پذیر» مدت کوتاهی در وبگاه ناسا گذاشتند و سپس برداشتند.

در این مقاله شرح داده بودند  که چطور پردازنده‌ی کوانتومی کاری را که حدود ۱۰ هزار سال طول می‌کشد تا ابررایانه‌‌ای پیشرفته انجام دهد در عرض ۲۰۰ ثانیه انجام می‌دهد.

هم‌چنین در این مقاله آمده است: «این افزایش سرعت شگرف نسبت به تمامی الگوریتم‌های شناخته‌شده‌ی متعارف به معنای برتری یافتن عملی رایانش کوانتومی است و خبر از پیدایش الگوواره‌ای در حوزه‌ی رایانش می‌دهد که خیلی چشم به راه آن بوده‌ایم».

« تا آن جایی که می‌دانیم این آزمایش نخستین رایانشی است که فقط با پردازنده‌ی کوانتومی قابل انجام است».

رایانه‌های کوانتومی گرچه می‌توانند بسی قوی‌تر از قوی‌ترین ابررایانه‌های امروزی باشند اما ساختن آن‌ها هم خیلی وقت‌گیر و پرهزینه است.

شرکت‌های بزرگ قلمروی فناوری مثل «آی‌بی‌ام» و «مایکروسافت» دست به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی زده‌اند تا  در این انقلاب بعدی حوزه‌ی رایانش پیش‌قراول باشند انقلابی که به باور برخی همه چیز از امنیت و ارتباطات گرفته تا بهداشت و سنجه‌شناسی را دستخوش دگرگونی می‌کند.

در رایانه‌های سنتی از بیت یعنی «صفر» و «یک» برای ذخیره‌سازی و انتقال داده‌های دیجیتالی استفاده می‌شود اما در رایانه‌های کوانتومی به جای بیت از بیت کوانتومی یا کوبیت استفاده می‌شود. کوبیت‌ها از پدیده‌ای کوانتومی به نام «برهم‌نهی» استفاده می‌کنند یعنی در آن واحد دارای دو حالت هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین غول قلمروی فناوری در کار ساختن رایانه‌های کوانتومی هستند(وینفرید هنسینگر)

سامانه‌های رایانش کوانتومی به خاطر آن که می‌توانند در آن واحد هر دو نقش «یک» و «صفر» را ایفا کنند به  لحاظ نظری می‌توانند با افزوده شدن هر کوبیت با آهنگی نمایی از رایانه‌های متعارف قوی‌تر شوند.

اما اوایل امسال کارشناسان رایانه در آزمایشگاه رایانش کوانتومی گوگول مشاهده کردند آهنگ افزایش قدرت سامانه‌های‌شان « نمایی مضاعف» است و بر نرخ نمایی خط بطلان کشیدند.

«هارموت نه‌ون» مدیر «آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی» گوگل  در ماه ژوئن به مجله‌ی «کوانتا» گفته بود آهنگ افزایش قدرت پیشرفته‌ترین پردازنده‌ی کوانتومی‌شان خیلی بیش‌تر از آنی است که براساس امکان نظری می‌پنداشتند.

به گفته‌ی آقای «نه‌ون» این آهنگ پیشرفت به طور تقریبی بی‌پایان است و در جهان طبیعی چنین سرعت رشدی وجود ندارد که با آن مقایسه کنیم.

نه‌ون گفت: «انگار چیزی در حال رخ دادن نیست و بعد ناگهان می‌بینیم وارد قلمروی دیگری شده‌ایم.»

ایندپندنت برای پرسیدن نظر گوگل در مورد این مقاله‌ی تحقیقاتی درز کرده به بیرون با آن‌ها تماس گرفت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی